رشد باروری در بعضی استان ها منفی شده است

به گزارش مهسان بلاگ، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه زمانبندی موالید افزایش یافته که دولت باید در این زمینه وارد گردد، گفت: سالخوردگی جمعیت دغدغه ایران نیست اما اگر مدیریت نگردد، در آینده به بحران تبدیل خواهد شد.

رشد باروری در بعضی استان ها منفی شده است

به گزارش خبرنگاران، دکتر حاتم حسینی چهارشنبه 21 آذر در همایش صندلی پژوهش در پیشبرد اهداف توسعه استان همدان که به مناسبت هفته پژوهش در جهاددانشگاهی همدان برگزار گردید، در مقاله ای با عنوان وضعیت های متعارض و مسأله سیاستگذاری جمعیت در ایران اظهار کرد: مسائل جمعیت یکی از مسائل مهم در جامعه ایران است که مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: خلأیی که وجود دارد این است که با وجود اینکه چندسالی از طرح بازنگری در مسائل جمعیتی می گذرد، به هیچ سیاست مدونی درباره جمعیت ایران دست نیافته ایم.

حسینی اعلام کرد: خلأ در سیاستگذاری جمعیت ایران به وضعیت های متعارضی برمی گردد که با آن دست به گریبان هستیم و این روینمودهای متفاوت منجر به اتخاذ یک برنامه عمل برای جمعیت ایران گردد و موجب شده دو گروه با دو رویکرد متفاوت درباره یک مسأله در برابر هم قرار گیرند و با این روینمودهای متفاوت نتوانیم به یک اجماع برسیم.

وی اعلام کرد: در کشور در حوزه جمعیت با یک وضعیت متعارض روبرویم و این دستیابی به توافق را بر سر اهداف سیاست های جمعیتی به مشکل رسانده است.

حسینی توضیح داد: یکی از وضعیت های متعارض، باروری پایین است که متأسفانه عمومیت پیدا نموده و تنها در برخی از استان ها مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کهیکلویه و بویراحمد و کرمان این سیستم کمتر دیده می گردد به طوریکه از 9 فرزند به 3.5 درصد رسیده است و بقیه استان ها پایین تر از سطح جایگزینی هستند.

وی با بیان اینکه تداوم پایین تر از سطح جایگزینی در طول زمان منجر به بازتولید نسل و جمعیت نخواهد شد، گفت: طبق آخرین سرشماری، رشد جمعیتی به 1.3 درصد رسیده که هنوز مثبت است و باعث می گردد جمعیت ما زیاد گردد به طوریکه اگر این نرخ رشد را حفظ کنیم بعد از گذشت پنجاه و اندی سال جمعیت به 160 میلیون نفر خواهد رسید.

حسینی به علل کاهش جمعیت در جامعه اشاره و عنوان نمود: کاهش تمایلات فرزندآوری، کاهش شمار فرزندان ایده آل، کاهش طول دوره باروری به طوری که اوج باروری از 25 تا 33 سالگی است، گسترش استفاده از روش های پیشگیری، الگوهای متفاوت استفاده از روش های پیشگیری و حاملگی های ناخواسته از این علل است که در مناطق مختلف و با فرهنگ های متفاوت تغییر می نماید.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: استمرار در باروری زیر سطح جایگزینی در آینده به سالخوردگی جمعیت منجر خواهد شد که جمعیت سالخوردگی پدیده مسلط ایران در سال های آینده خواهد بود.

وی اضافه کرد: از 1384 با دریچه جمعیتی روبرو شدیم که به وضعیتی اطلاق می گردد که افراد در سن کار سهمشان از جمعیت بالای 70 درصد می گردد و تا 4 دهه دریچه جمعیتی باز می ماند اما خاصیت آنها به گونه ای است که این دریچه ها یکبار باز و برای همیشه بسته می گردد و اگر سیاستی برای آن درنظر گرفته نگردد به بلا تبدیل خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه در بعضی استان ها مانند همدان رشد باروری منفی شده است، تأکید کرد: خلاصی از موقعیت مذکور، مشروط به معین کردن اولویت های سیاستگذاری است و همه جوامع با مسائل مختلف روبرو هستند و باید دید که چکار باید کرد.

وی اعلام کرد: رشد جمعیت در دهه 60 به طور طبیعی سالانه به بیشترین میزان رسیده و پیش بینی می گردد در 1430 به صفر و استمرار آن منفی گردد. در آینده با افزایش مرگ ومیر و رشد منفی جمعیت روبرو خواهیم بود و پیری جمعیت شاید مشکل الان ما نباشد اما در آینده خواهد بود.

وی درباره استان همدان نیز گفت: در همه شهرستان های همدان باروری زیر سطح جایگزینی است و همه زیر 2.1 است که در شهرستان های بهار، نهاوند و همدان میزان جوانان نیروی کار از سایر شهرها بیشتر است و این به معنای بازشدن دریچه جمعیتی آنها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا اعلام نمود: مناطق روستایی به سرعت در حال از دست دادن جمعیت خود است و به علت مهاجرت از روستاها به خارج از همدان می روند.

وی عنوان نمود: در کل استان باروری مدام در حال نزول است که در شهرستان های همدان، بهار و اسدآباد نسبت به سایر شهرستان ها وضعیت فقط کمی بهتر است.

حسینی با بیان اینکه الگوی باروری نیز به شدت کاهش پیدا نموده است، تأکید کرد: حاملگی ناخواسته زمانی رخ می دهد که زوج ها با وجود اینکه نمی خواهند بچه دار شوند اما باز بارور می شوند.

وی اعلام کرد: در جهان 85 میلیون حاملگی ناخواسته در سال 2015 صورت گرفته که این میزان در شهر همدان 23 درصد بوده که باروری از روش منقطع بیشترین میزان بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: برنامه ریزی و سیاستگذاری برای جلوگیری از کاهش موالید نباید به معنای توقف ارائه خدامات بهداشت باروری باشد چرا که مادرانی هستند که به تعداد بچه های ایده آل خود را رسیده اند و حق دارند که پیشگیری نمایند و نباید خدمات بهداشتی از آنها قطع گردد.

وی با بیان اینکه مهمترین مسئولیت ایران، مدیریت دریچه جمعیتی است، تأکید کرد: سیاست هایی که دولت می تواند اتخاذ کند اگر ناهمسو با خواسته ها و منافع زنان و خانواده ها باشد حتما شکست خواهد خورد و برخی نیز همسو با خانواده ها است که احتمال موفقیت دولت وجود دارد.

این پژوهشکر دو مسیر را پیش روی دولت تعریف کرد و ادامه داد: از مسیر غیرمستقیم می توان با ایجاد امید در بین جوانان و ایجاد اشتغال دریچه جمعیتی را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه عمومیت ازدواج در ایرانی ها 97 درصد است اما متأسفانه کاری برای اشتغال آنها نمی کنیم، گفت: باروری دغدغه ایران نیست بلکه بیکاری و اشتغال دغدغه ای است که باید حل گردد و باید درنظر داشت هرچه میزان فرزندان ایده آل در خانواده ها بیشتر باشد میزان باروری بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه فرزندآوری باعث استرس والدین و رفتار مخاطره آمیز آنها شده است، توضیح داد: یکی از اشتباهاتی که در دولت ها انجام می گردد این است که انطباق منابع فردی با مصالح اجتماعی در دولت ها انجام نمی گردد در حالیکه دولت باید به وسیله مطالعات اجتماعی درباره مادرانی که فرزندان ایده آل کمتری دارند، سرمایه گذاری نمایند و شرایطی ایجاد سازند که تعداد فرزندان ایده آل بیشتر گردد.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 3605

به "رشد باروری در بعضی استان ها منفی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد باروری در بعضی استان ها منفی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید