یک سال تا بازدید عمومی از ربع رشیدی

به گزارش مهسان بلاگ، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اعلام خبر باز شدن درهای مجموعه ربع رشیدی تا آغاز سال 2018 میلادی، از جزئیات تفاهم نامه اخیرشان با یک موسسه باستان سنجی آلمانی اطلاع داد.

یک سال تا بازدید عمومی از ربع رشیدی

مرتضی آبدار بخشایش - مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی - در تبادل نظر با خبرنگاران، با اشاره به باز شدن درهای مجموعه رَبع رشیدی تا سال 2018 میلادی، گفت: محدوده باستان شناسی مجموعه رَبع رشیدی که با عنوان دانشگاهش هم شناخته می گردد، سال ها پیش به ثبت ملی رسیده؛ وقفنامه این مجموعه نیز در سال 86 به عنوان یک اثر فرا ملی بهحافظه تاریخی یونسکو راه یافته است.

او ادامه داد: در یک مقطع زمانی در حدود 20 سال پیش، درهای این مجموعه به روی عموم باز بوده، اما امروزه مدت هاست که دروازه های آن بسته شده است. در سال های اخیر توانستیم با همکاری های شهرداری و استانداری بیشتر (حدود 80 درصد) اراضی حریم آن به تملک درآمد و با هماهنگی سازمان مرکزی و پژوهشگاه تهران مقدمات مرمت پژوهش، مرمت و احیای آن نیز آغاز شده است.

آبدار بخشایش در ادامه سخنانش با بیان اینکه از آنجا که می خواستیم از پتانسیل ها و دانش علمی بین المللی برای این مجموعه باستان شناسی جهانی استفاده کنیم اضافه نمود: براساس تفاهم نامه ای که پژوهشگاه مرکزی سازمان با موسسه باستان سنجی آلمان داشت، در حاشیه سمپوزیوم باستان سنجی که از 11 تا 14 در دانشگاه هنر تبریز برگزار گردید، تفاهم نامه ای چهارجانبه میان سازمان میراث فرهنگی استان، دانشگاه هنر تبریز، شهرداری تبریز و یک موسسه آلمانی که از میهمانان ما در این سمپوزیم بودند، منعقد شد. در این تفاهم نامه مقدمات اولیه کارهای اداری فراهم شد تا طرفین پس از هماهنگی های اجرا شده برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را معین نمایند.

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به مفاد این تفاهم نامه اظهار کرد: از اصلی ترین محتوای این تفاهم نامه می توان به انتقال دانش فنی از طرف این موسسه باستان سنجی آلمانی به ایران، مرمت، احیا، کاوش و باستان سنجی اشاره نمود. در این تفاهم نامه، دانشگاه هنر به عنوان پایه علمی، سازمان میراث فرهنگی متولی و کارفرمای موضوع و شهرداری تبریز حامی اقتصادی و مادی پروژه است. موسسه باستان سنجی آلمانی نیز برای انجام برنامه های شان در اینجا استقرار پیدا می نمایند.

او با بیان اینکه امیدواریم با استفاده از این پتانسیل، به نفع تاریخ منطقه تبریز گام برداریم بیان نمود: به همین دلیل برنامه داریم تا آغاز سال 2018 میلادی درهای این مجموعه را بروی عموم باز کنیم.

آبدار در انتها به دیگر پروژه هایی که با همکاری این موسسه باستان سنجی آلمانی به پایان می رسند اشاره نمود و گفت: در فاز بعدی با آنالیز های مجدد، توافقات بیشتری در جهت مرمت بازار تاریخی تبریز و روستای تاریخی کندوان انجام خواهیم داد. هرچند که این موسسه آلمانی که حدود 55 سال است در ایران فعالیت دارد، قراردادها و تفاهم نامه هایی با پژوهشگاه سازمان مرکزی منعقد نموده، اما این تفاهم نامه اخیر اولین همکاری آن ها با اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی است.

به گزارش خبرنگاران، قلعه 700 ساله رَبع رشیدی که سال ها از کشف و کاوش و آغاز مرمتش گذشته، در هفته های گذشته خبری جدید مبنی بر همکاری یک موسسه آلمانی در پروژه مرمت آن، به گوش رسید که بنا بر آخرین خبرها این مجموعه تاریخی که داستان های زیادی را از زمان ساختش توسط ایلخانان مغول از سر گذرانده است، تا یک سال آینده شرایط بازید عمومی از آن فراهم گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 36276

به "یک سال تا بازدید عمومی از ربع رشیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک سال تا بازدید عمومی از ربع رشیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید