کارنامه قبولی تجارت ایران زیر سایه تحریم

به گزارش مهسان بلاگ، تحریم ها با هدف قرار دادن مبادلات مالی و کالایی ایران در همه حوزه ها و حتی مبادلات غیرمستقیم و واسطه ای، مسائل قابل توجهی برای تجارت خارجی ایران در سال 98 به همراه آورد؛ اما حالا، آمارهای رسمی ازموفقیت و کارنامه قابل قبول تجارت خارجی ایران زیر سایه تحریم ها حکایت دارد.

کارنامه قبولی تجارت ایران زیر سایه تحریم

خبرنگاران - احمد میرخدائی: تحریم ها با هدف قرار دادن مبادلات اقتصادی و کالایی ایران در همه حوزه ها و حتی مبادلات غیرمستقیم و واسطه ای، مسائل قابل توجهی برای تجارت خارجی ایران در سال 98 به همراه آورد؛ اما حالا، آمارهای رسمی ازموفقیت و کارنامه قابل قبول تجارت خارجی ایران زیر سایه تحریم ها حکایت دارد.

به گزارش خبرنگاران، شیفت تجارت خارجی ایران از مبادلات کالایی و خدمات با 5 قاره جهان به تجارت و مبادله ترجیحی با همسایگان اصلی ترین سیاست دولت برای دور زدن تحریم های سال 98 بود؛ اما حتی همین سیاست نیز باعث نشده سهم تجارت خارجی ایران در مراوده با کشورهای دورتر فراموش شود. آن گونه که آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می دهد در سال گذشته ایران توانسته است باوجود تحریم ها به 128 کشور جهان صادرات کالا انجام دهد و از 112 کشور نیز کالاهای مورد نیاز خود را وارد کند.

  • اروپا؛ شریک دوم تجارت ایران

در سال 98، درمجموع 70 درصد تجارت خارجی ایران با کشورهای آسیایی و همسایه انجام شده و اروپا در جایگاه دومین شریک تجاری قرار گرفته است. او درباره مقاصد صادراتی و مبادی وارداتی ایران در سال گذشته می گوید: در حوزه صادرات، 40 کشور اروپایی، 21 کشور آسیایی، 28 کشور آفریقایی و 12 کشور آمریکایی خریدار کالاهای ایرانی بوده اند و در مقابل در حوزه واردات 41 کشور اروپایی، 31 کشور آسیایی 12 کشور آمریکایی و 11 کشور آفریقایی به ایران کالا فروخته اند.

  • چین در صدر

در سال 98، چین همچنان شریک تجاری ایران باقی مانده و مانند بسیاری از کشورهای جهان، بخش عمده مراودات تجاری ایران با این کشور انجام شده است. مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک می گوید: در بین شرکای آسیایی چین با 9 میلیارد و 46 میلیون و 49 هزار و 573 دلار و عراق با 8 میلیارد و 991 میلیون و 585 هزار و 910 دلار و همچنین امارات متحد عربی با 4 میلیارد و 501 میلیون و 449 هزار 841 دلار به ترتیب بزرگ ترین مقاصد صادرات کالاهای تجاری ایران هستند.

میراشرفی می افزاید: در تجارت خارجی سال 98، سه شریک اول ایران در قاره آسیا در حوزه واردات نیز کشورهای چین با بیش از 11 میلیارد و 206 میلیون دلار، پس ازآن امارات با 8 میلیارد و 912 میلیون و 648 هزار و 682 دلار و هندوستان با بیش از سه میلیارد و 464 میلیون و 112 هزار و 529 دلار هستند.

  • تراز تجاری منفی 2.36 میلیارد دلاری

بررسی جزئیات تجاری خارجی ایران در سال 98 نشان می دهد در این سال حجم تجارت خارجی کشور به 169 میلیون و 302 هزار تن به ارزش 85 میلیارد و 107 میلیون دلار رسیده است. از مجموع ارزش تجارت خارجی کشورمان در سال گذشته، 41 میلیارد و 370 میلیون دلار به صادرات و 43 میلیارد و 737 میلیون دلار به حوزه واردات اختصاص داشته که به از تراز تجاری منفی 2 میلیارد و 367 میلیون دلاری منجر شده است. بخشی از این تراز منفی می تواند ناشی از افت صادرات باشد اما تلاش دولت در دوره تحریم برای واردات کالاهای اساسی و شارژ انبارهای مربوط به این کالاها نیز می تواند یکی از دلایل عمده منفی شدن تراز تجاری تلقی شود. به خصوص که دولت در ماه های اخیر و در ماجرای شیوع کرونا نشان داده است دستش برای تنظیم بازار کالاهای اساسی باز است و می تواند تکانه های هیجانی این بازار را مهار کند.

  • تراز مثبت 2.26 میلیارد دلاری در تجارت با آسیا

در سال 98 بزرگ ترین شرکای تجاری ایران به ترتیب در قاره های آسیا، اروپا و آفریقا قرار داشته اند به گونه ای که بیش از 57 میلیارد دلار یعنی بیش از 68 درصد تجارت خارجی ایران با کشورهای آسیایی انجام شده است. بررسی مراودات ایران با کشورهای آسیایی نشان می دهد میزان صادرات ایران به آسیا بیش از 30 میلیارد دلار و میزان واردات ایران از آسیا بیش از 27 میلیارد و 736 میلیون دلار بوده و تراز تجاری ایران در ایران حوزه به مثبت 2 میلیارد و 264 میلیون دلار رسیده است.

البته این موضوع در مراوده با اروپا کاملاً برعکس بوده و ایران در قبال صادرات 9 میلیارد دلاری به کشورهای اروپایی، 15 میلیارد دلار از قاره سبز واردات داشته و تراز تجاری منفی 6 میلیارد دلاری با اروپا را به ثبت رسانده است. نکته قابل توجه اینجاست که درگذشته بخش قابل توجهی از صادرات ایران به کشورهای اروپایی مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی و شیمیایی بوده که ایران در دوره تحریم بخش قابل توجهی از آنها را به بازارهای جایگزین اروپا فروخته و احتمالاً از طریق واسطه ها با اروپا ارسال شده است.

به گزارش خبرنگاران، بر اساس آمارهای رسمی، تجارت ایران با آفریقا همچنان محدود است و باوجود تعدد شرکای اقتصادی ایران در این قاره، ارزش مراودات بسیار پایین است. طبق اعلام رئیس کل گمرک ایران، در سال 98 صادرات ایران به افریقا حدود 400 میلیون دلار و میزان واردات از افریقا حدود 22 میلیون دلار بوده است. این موضع در مورد کشورهای قاره آمریکا نیز صدق می کند به گونه ای که در سال گذشته صادرات ایران به قاره امریکا 130 میلیون و 756 هزار دلار و ارزش واردات از این قاره 860 میلیون و 85 هزار و 214 دلار بوده است.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 46046

به "کارنامه قبولی تجارت ایران زیر سایه تحریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارنامه قبولی تجارت ایران زیر سایه تحریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید