پیشتازی احزاب طرفدار دولت در انتخابات پارلمانی قرقیزستان

به گزارش مهسان بلاگ، نتایج اولیه انتخابات پارلمانی قرقیزستان حاکی است چهار حزب از جمله سه حزب طرفدار دولت پیروز به کسب حدنصاب 7 درصدی آراء و ورود به مجلس شده اند اما احزاب مخالف نتایج را رد کرده اند.

پیشتازی احزاب طرفدار دولت در انتخابات پارلمانی قرقیزستان

از رسانه های قرقیزستان، کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور آسیای میانه تا آخر وقت یکشنبه کار شمارش آرای ماخوذه در بیش از 97 درصد حوزه های رای گیری را به خاتمه رساند. این کمیسیون میزان مشارکت مردمی در انتخابات را نزدیک به دو میلیون نفر معادل 55.65 درصد از واجدان حق رای اعلام کرد.

پایگاه خبری 24 کی جی تاجیکستان در این باره نوشت: بر اساس این نتایج احزاب بیریمدیک Birimdik با کسب 24.54 درصد آراء معادل 46 کرسی، مکنیم قرقیزستان Mekenim K.با کسب 23.9 درصد آراء معادل 45 کرسی، حزب قرقیزستان با کسب 8.74 درصد آراء معادل 16 کرسی و حزب بوتون قرقیزستان Butun K. با کسب 7.09 درصد آراء معادل 13 کرسی پیروز به ورود به مجلس شده اند. سایر احزاب حاضر در انتخابات حد نصاب 7 درصد آراء برای ورود به مجلس را کسب نکرده اند.

شبکه خبری الجزیره در همین ارتباط گزارش داد که احزاب نزدیک به سورونبای جینبکوف رئیس جمهور قرقیزستان پیروز انتخابات مجلسی شده اند اما چندین حزب مخالف دولت نتایج را مورد مناقشه قرار داده و رد کرده اند.

حزب بیریمدیک متعلق به اصیل بیک جینبکوف Asylbek J. برادر کوچکتر رئیس جمهور قرقیزستان و حزب مکنیم قرقیزستان هم مرتبط با خاندان بانفوذ ماترایموف Matraimov است که به عنوان متحدان رئیس جمهور شناخته می شوند. این دو حزب در مجموع نزدیک به نیمی از آراء را کسب کرده اند.

حزب قرقیزستان هم که در جایگاه سوم قرار گرفته از احزاب طرفدار رئیس جمهور به شمار می رود و حزب رتبه چهارم که اندکی بیش از 7 درصد مورد نیاز آراء برای ورود به مجلس را کسب کرده، یک حزب ملی گرا است. یک حزب ملی گرای دیگر با نام مکنچیل Mekenchil نیز 6.9 درصد از آراء را کسب کرده و پیروز به ورود به مجلس نشد.

سه حزب از میان احزابی که پیروز به کسب حدنصاب آراء نشده اند نتیجه انتخابات را رد کرده و عصر یکشنبه تجمعی در میدان اصلی شهر بیشکک بزگرار کردند. این احزاب اعلام کردند که اعتراض خود را امروز دوشنبه هم ادامه خواهند داد. یکی از مقامات حزب سوسیال دموکرات مدعی شد که این حزب شواهد و مدارکی از صدها مورد نقض مقررات انتخاباتی دریافت کرده است.

قرار است ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) گزارش ارزیابی خود درباره انتخابات قرقیزستان را امروز دوشنبه منتشر کنند.

مجلس قرقیزستان 120 کرسی دارد و 16 حزب برای ورود به مجلس در انتخابات روز یکشنبه رقابت کردند. نتایج نهایی نیز امروز اعلام خواهد شد. یک نظرسنجی در ماه اوت نشان داد که 15 درصد از پاسخ دهندگان از ایده رای دادن علیه تمام احزاب موجود حمایت می کنند. اما نتایج اعلام شده حاکی است گزینه رای علیه همه احزاب تنها 1.8 درصد آرای مردم را کسب کرده است.

این کشور 6.5 میلیون نفری هر چند به جزیره دموکراسی در آسیای مرکزی معروف است اما تاریخچه ای از ناآرامی سیاسی هم دارد. در 15 سال گذشته دو رئیس جمهور با قیام مردمی سرنگون شده و رئیس جمهور سومی هم به علت اختلاف و نزاع با رئیس جمهور بعدی اکنون در زندان به سر می برد. احزاب مخالف دولت در قرقیزستان از نزدیکی روابط بیشکک با مسکو انتقاد می کنند و این مساله را به زیان استقلال قرقیزستان می دانند.

به هر روی هرچند دو حزب مهم طرفدار دولت حدود 90 کرسی از 120 کرسی مجلس را کسب کرده و بر مجلس تسلط یافته اند، اما به علت اختلافات داخلی در میان طرفداران دولت هنوز معلوم نیست که آیا پیروز به تشکیل دولت ائتلاف بزرگ خواهند شد یا خیر.

شبکه خبری تی آر تی ترکیه به نقل از الکساندر کنیازف با عنوان تحلیلگر آسیای مرکزی گزارش داد: مناقشه اصلی در این انتخابات بین خاندان های جینبکوف و ماترایموف بوده که در رقابت احزاب مورد حمایت آنها نمود یافت. وی مدعی شد: هر چند این خاندان ها از تقابل های علنی خودداری کرده اند اما اگر طرفداران حزب مکنیم قرقیزستان نتایج انتخابات را بیش از حد به نفع متحدان رئیس جمهور بدانند ، خطر تنش های بیشتر وجود دارد.

خبرگزاری آکی پرس قرقیزستان نیز در یک ارزیابی از انتخابات مجلسی این کشور نوشت: این انتخابات در حالی برگزار شد که نگرانی ها در مورد احتمال خرید و فروش آرا و حملات بر خبرنگاران موجود بود، با این وجود نتایج ابتدایی نمیه شب دیشب نشان داد که از جمله 16 حزب سیاسی پنج حزب برنده کرسی های 120 گانه مجلس آن کشور شده اند؛ احزابی که سه حزب از آنها در ارتباط نزدیک با حکومت اند.

احزاب اپوزیسیون بوتون و میکینچیل هم برنده کرسی های در مجلس شده اند.

این گزارش حاکی است که مراکز رای دهی ساعت 8 شب به وقت محلی بسته شده بود و 54 درصد از جمع 3.5 میلیون واجد رای دهی در این انتخابات شرکت کرده اند. ، ایرنا

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 63549

به "پیشتازی احزاب طرفدار دولت در انتخابات پارلمانی قرقیزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشتازی احزاب طرفدار دولت در انتخابات پارلمانی قرقیزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید