نبض دوباره هنر قلم زنی در استان سمنان می زند، هنر دست هنرمندان در انتظار ذره ای توجه

به گزارش مهسان بلاگ، هنر قلم زنی در استان سمنان چندی است که دوباره نبضش می زند و مورد توجه هنرمندان قرار گرفته که زمینه ایجاد اشتغال را فراهم نموده است.

نبض دوباره هنر قلم زنی در استان سمنان می زند، هنر دست هنرمندان در انتظار ذره ای توجه

به گزارش خبرنگار از ، صنایع دستی یکی از راه های ایجاد اشتغال و درآمد در کشور است، رشته ای که هزینه زیادی هم برای شروع کار لازم ندارد و هم می تواند درآمد خوبی به همراه داشته باشد.

قلم زنی هنر گرانمایه ای بیانگر فرهنگ و تمدن قوم ایرانی و از رشته های هنرهای سنتی ایران است. فلزاتی همچون طلا، نقره، مس، برنج و فولاد زمینه اصلی این نقوش زیبا و هنر قلم زنی است. هنرمند قلم زن نقوش اصیل و سنتی را با ابزار و وسایل ساده و دستی اما با مهارت و هنرمندی بر روی شی مورد نظر کنده کاری می نماید. قلم زنی روی فلز به دلیل دوام و بقای بیشتر نسبت به سایر اشیاء همواره مورد توجه هنرمندان بوده و در سال های اخیر با کوشش هنرمندان حیات دوباره ای یافت.

هنرمند قلم زن با ضربات چکشش تصاویری ماندگار را بر روی مس خلق می نماید

چندی است که هنر قلم زنی در استان سمنان مورد توجه هنرمندان قرار گرفته و زمینه ایجاد اشتغال را فراهم نموده است.صدای دلنواز تیک تیک قلم فلزی من را واداشت تا وارد مغازه ای شوم که هنرمند جوان بر روی ظروف مسی نقش هایی ماندگار می آفریند. قدمت قلم زنی به تاریخ هنر برمی گردد و از زمانی که انسان توانست جوهره وجودش را بر روی فلز به یادگار بگذارد این هنر ماندگار شد.

احقاقی هنرمندی است که با ضربات چکشش تصاویری ماندگار را بر روی مس حک می نماید. این بانوی هنرمند کارآفرین در تشریح کارش گفت: من 6 سال است که کار قلم زنی را شروع کردم و مادر و برادرهایم مشوق اصلی من برای ادامه این هنر بودند، 4 سال شاگرد برادرم بودم اما در حال حاضر 2 سال است که مستقل شدم و در مغازه ای جداگانه هم کار فروش ظروف مسی و هم کار قلم زنی را انجام می دهم.

وی با تاکید بر اینکه ظروف قلم زنی شده مشتری های خاص خودش را دارد، اضافه نمود: تعدادی از مشتری های ما حضوری مراجعه می نمایند و با دیدن طرح هایی که در مغازه تهیه کردیم و کاتالوگی که داریم ظروف قلم زنی را سفارش می دهند و تعدادی از مشتری ها هم در محیط های مجازی سفارش می دهند و ما برایشان ارسال می کنیم.

بانوی هنرمند کارآفرین با اشاره به ظرافت، زیبایی و دقت کار قلم زنی گفت: ظروفی که قرار است بر روی آن قلم زنی گردد ابتدا پر از قیر نموده و سپس تصاویر با کاربن بر روی مس انتقال می یابد و آن گاه کار قلم زنی را برای روی سطح ظرف شروع می کنیم.

یکی از مشتریان ظروف قلم زنی که در حال تماشای ظرف سفارشی خود بود، گفت: این سینی مسی را از اقوام خود به یادگار داشتم و می خواستم به عنوان یک ظرف تزئینی یادگاری در منزل نگهداری کنم که با هنر قلم زنی به صورت برجسته کاری شد و جلوه ویژه ای پیدا کرد.

صنایع دستی استان سمنان بازار فروش مناسبی ندارد

بانوی هنرمند کارآفرین در مورد مسائل هنر قلم زنی گفت: هنوز تعداد زیادی از مردم استان سمنان و ادرات با این هنر آشنا نیستند و علاوه بر این برای فروش ظروف قلم زنی شده با مسائلی روبرو هستیم که اگر بتوانیم ظروف مسی را با قیمت مناسبی از اصفهان خریداری کنیم می توانیم مس های قلم زنی شده را با قیمت مناسبی به فروش برسانیم.

محمد جهانشاهی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه چهار هزار و 500 هنرمند صنایع دستی در استان سمنان در 52 رشته مشغول فعالیت هستند، گفت: رویکرد جدید میراث فرهنگی استان سمنان توسعه بازار و افزایش فروش محصولات صنایع دستی است که این کار در مکان های عمومی مثل قطارها و فروش اینترنتی صنایع دستی در استان سمنان در حال گسترش است.

وی با تاکید بر اینکه تولیدات هنرمندان صنایع دستی استان سمنان از حجم قابل توجهی برخوردار است، اضافه نمود: یکی از دغدغه های اصلی هنرمندان صنایع دستی استان سمنان فراهم شدن زمینه فروش آثار است.

نقش های روی فلز علاوه بر زیبایی بصری تاریخ و فرهنگ هر قومی را به نمایش می گذارد. تنوع در صنایع دستی ایران به حدی زیاد است که هر جوانی به هر نوع سلیقه ای می تواند جذب بازار کار گردد به شرطی که جوهره آن کار را داشته باشد. همچنین فعال شدن حوزه صنایع دستی نیازمند فرهنگ سازی و فراهم سازی بازار برای فروش محصولات است و از معرفی افراد موفق در این حوزه خود می تواند به نوعی معرفی نماینده این شغل و فرهنگ سازی در این باره باشد.

انتهای پیغام / ق

گزارش از سمانه قربانی

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 3292

به "نبض دوباره هنر قلم زنی در استان سمنان می زند، هنر دست هنرمندان در انتظار ذره ای توجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبض دوباره هنر قلم زنی در استان سمنان می زند، هنر دست هنرمندان در انتظار ذره ای توجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید