مناقشه مرزی ترکیه و یونان لیبیایی ها را نگران نموده است

به گزارش مهسان بلاگ، رقابت میان ترکیه و یونان در مدیترانه شرقی بر اوضاع سیاسی کنونی لیبی تأثیر گذاشته است به ویژه بعد از آنکه آتن قصد خود را برای ترسیم مرزهای دریایی با لیبی اعلام نمود. این مسئله موجب نگرانی بعضی سیاستمداران و شخصیت های لیبیایی شده و آن ها نگران تکرار اشتباهی هستند که نخست وزیر دولت وفاق لیبی با امضای توافق نامه با ترکیه مرتکب آن شده بود.

مناقشه مرزی ترکیه و یونان لیبیایی ها را نگران نموده است

به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، محمد المنفی، رئیس شورای ریاستی لیبی شنبه در مقر سفارت کشورش در آتن با نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان ملاقات کرد.

دندیاس در این ملاقات بر حمایت کامل آتن از لیبی و آمادگی برای تقویت همکاری در زمینه های مشترک تأکید کرد.

اما با وجود فضای محبت آمیز ای که در ملاقاتهای مکرر مقامات لیبی و یونان چه در طرابلس و چه آتن دیده می گردد لیبیایی ها نگران نزاع و تنش میان ترکیه و یونان بر سر مرزهای دریایی در مدیترانه شرقی هستند. این تنش کاملا در درگیری لفظی وزرای خارجه ترکیه و یونان طی کنفرانس مطبوعاتی مشترکی اخیرشان در آنکارا دیده شد.

سیاستمداران و شخصیت های آکادمیک لیبیایی معتقدند که یونان از تحولات جدید لیبی و دولت نوپا با هدف بستن راستا به روی ترکیه سوءاستفاده می نماید.

ترکیه نوامبر 2019 توافقی را برای ترسیم مرزها با دولت وفاق ملی لیبی امضا کرد که بعضی از طرف ها آن را غیرقانونی خواندند و با آن مخالفت کردند.

مالک ابوشهیوه، استاد علوم سیاسی دانشگاه های لیبی معتقد است، درخواست یونان برای شروع فوری مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با لیبی در سایه مرحله انتقالی و شنمایندگی اوضاع این کشور کشورهای همجوار لیبی را تشویق خواهد نمود تا پرونده مرزهای دریایی و زمینی با لیبی را مطرح کند.

ابوشهیوه گفت: محال است که این پرونده جز با کوتاه آمدن از حقوقمان حل گردد. اگر دولت این کار را بکند نسل های آینده آن را محکوم خواهند کرد و خواهند گفت که سیاست های کورکورانه این دولت موجب نادیده دریافت حقوقمان شد.

اما این نگرانی ها و هشدارها مانع این نشد، یونانی که خواستار لغو توافق طرابلس با آنکارا است بگوید با لیبی برای برگزاری مذاکراتی درباره ترسیم مرزهای دریایی به توافق رسیده است.

سخنگوی دولت یونان اظهار داشت، مقامات انتقالی لیبی پیشنهاد تشکیل کمیته فنی برای آنالیز این پرونده را داده اند. به گفته این سخنگو عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر لیبی از آمادگی خود برای تأسیس کمیته مشترک با یونان برای شروع مذاکرات برای ترسیم مرزهای دریایی و منطقه مالی خبر داده است.

اما ابراهیم موسی جراده، سفیر لیبی و از مشاوران ارشد سابق سازمان ملل از مقامات این کشور خواست در امضای توافق نامه های مرزی جدید عجله ننمایند.

وی گفت: دولت لیبی تنها یک و نیم ماه است که تشکیل شده است و اوضاع متشنج و پرتنشی را اداره می نماید. توافق هایی را با ترکیه امضا نموده و اکنون وارد مذاکره با یونان درباره مرزهای دریایی شده است. اگر مصر یا الجزایر نیز خواستار امضای چنین توافق هایی شدند چه می گردد؟ اگر اعتراض کنیم یا آمریکا، فرانسه یا ایتالیا با این توافق ها مخالف بودند، چه می گردد؟ تنها 40 روز از تشکیل دولت گذشته است و نمی توان چنین پرونده حساسی را در این شرایط آنالیز کرد.

جراده گفت: هرگونه اقدام نسنجیده ای در این راستا به وخامت بحران لیبی و مداخله خارجی بیشتر منجر می گردد.

پیامدهای نزاع ترکیه و یونان در مدیترانه شرقی تنها به داخل لیبی محدود نیست بلکه واکنش های خارجی را نیز به دنبال داشته است.

وزیر خارجه ایتالیا درباره امکان لغو توافق دریایی لیبی و ترکیه گفت: لیبیایی ها باید خودشان درباره این مسئله صحبت نمایند. باید به این مسئله توجه کرد که لیبیایی ها از یونانی ها که سفارتشان را در طرابلس افتتاح می نمایند، استقبال نموده اند. این سناریو در نوع خود منحصربفرد است و فرصت هایی تکرارنشدنی به آن ها می دهد.

وزیر خارجه یونان برای کاهش تنش با ترکیه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ملاقات کرد. اما فضای آرام و محبت آمیز ای که بر ملاقات آن ها حاکم بود زیاد طول نکشید و دندیاس گفت که هرگونه نقض حاکمیت یونان تحریم هایی را به دنبال خواهد داشت.

اوغلو این اظهارات را غیرقابل قبول خواند و به دندیاس گفت: به اینجا آمده ای تا ترکیه را متهم و پیامی را برای کشورت ببری. من این را قبول نمی کنم.، ایسنا

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 84449

به "مناقشه مرزی ترکیه و یونان لیبیایی ها را نگران نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناقشه مرزی ترکیه و یونان لیبیایی ها را نگران نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید