عناب خراسان جنوبی علمی می گردد

به گزارش مهسان بلاگ، جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با تحقیقات علمی خود روی محصول استراتژیک عناب خراسان جنوبی فصلی نو برای این محصول را رقم می زند.

عناب خراسان جنوبی علمی می گردد

به گزارش خبرنگاران، میوه عناب بیش از 4000 سال است که به دلیل خواص دارویی در مناطق مختلف بویژه استان خراسان جنوبی کشت گردیده و این گیاه در دامنه تغییرات درجه حرارتی وسیع و سطح بارش متفاوت می تواند رشد کند.

میوه عناب گرچه درماه های تابستان تحت شرایط مناسب و آبیاری کافی بهترین رشد را دارد، اما بطور شگفت آوری در درجه حرارت های بالای 10 تا15 درجه و متفاوت از انواع مختلف گیاهان می تواند زنده بماند.

عناب از میوه های بسیار مفید است که علاوه بر خواص تغذیه ای، استفاده زیادی به عنوان یک گیاه دارویی دارد، اما عدم شناخت از خاصیت های این میوه و نبود فرآیندهای مربوط به فراوری تا مصرف محصول عناب باعث گردیده تا این میوه به خوبی شناخته نگردد.

عناب به عنوان یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از گذشته های دور به علت سازگاری با شرایط اقلیمی این استان در روستا ها کشت می گردیده است.

عناب میوه منحصر به فرد خراسان جنوبی است و شروع فصل برداشت آن از اوایل مردادماه به صورت تازه خوری در شهرهای گرمسیر استان شروع می گردد.

برداشت عناب در روستاهای کوهستانی استان به علت آب و هوای سرد به طور معمول اوایل مهر شروع می گردد.

جهاددانشگاهی و تحقیقات علمی عناب

سکینه کهنسال واجارگاه، عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: گیاه عناب یکی از مهمترین درختان میوه بومی آسیا است و از لحاظ خواص دارویی و تغذیه ای اهمیت ویژه ای دارد.

وی اضافه کرد: این گونه، درختی مقاوم به خشکی متعلق به خانواده Rhamnaceae است که قابلیت رشد و فراوری در زمین های کم آب و شور اقلیم کشور ما را دارا است.

کهنسال واجارگاه اظهارکرد: طرح بهینه سازی ریز ازدیادی گیاه عناب با هدف دستیابی به پروتکل فراوریتجاری با بودجه درمجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی در دست اجرا است.

عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: هدف اصلی از اجرای این طرح دستیابی به پروتوکل کشت بافت و سازگاری گیاه عناب است.

وی ادامه داد: با توجه به نرخ پایین جوانه زنی بذر و همچنین فراوری کم پاجوش که مهمترین روش تکثیر عناب است، در این آنالیز افزایش ظرفیت فراوری نهال از طریق کشت بافت مد نظر نهاده شد.

کهنسال واجارگاه گفت: همچنین طرح ارزیابی تنوع ژنتیکی اکوتیپ های عناب خراسان جنوبی با استفاده از نشانگرهای مولکولی ISCS، RAPDو ISSRمبتنی برDNA درمجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی در دست اجرا است.

وی اضافه کرد: با عنایت به اهمیت اقتصادی و دارویی این گیاه، اولین قدم برای برنامه های اصلاحی روی عناب، اطلاع از تنوع ژنتیکی و روابط خویشاوندی بین اکوتیپ های مختلف آن در مناطق مختلف است.

عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهارکرد: از آنجایی که نشانگر ISSR برای معین تنوع ژنتیکی در گیاهان کارایی بالایی دارد، فرض بر این است که به توان از آن در آنالیز تنوع و گروه بندی ژرم پلاسم موجود عناب در کشور استفاده کرد.

این دکترای گیاهان دارویی ادامه داد: بنابراین تحقیق حاضر با هدف آنالیز تنوع ژنتیکی و شناسایی ارتباط اکوتیپ های جمع آوری گردیده عناب از مناطق مختلف خراسان جنوبی در کلکسیون عناب ایران (درمجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی) با یاری نشانگرهای مولکولی ISCS، RAPDو ISSR، به عنوان یکی ازکارآمدترین نشانگرهای مولکولی به اجرا گذارده می گردد.

مدیریت صحیح و علمی آفات؛ پیش شرط فراوری پایدار عناب

مهدی ابراهیمی، عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهادانشگاهی خراسان جنوبی نیز به خبرنگاران گفت: آفات یکی از عوامل اصلی کاهش عملکرد عناب در خراسان جنوبی بشمار می روند که ممکن است بخش قابل توجهی از دست رنج باغداران را از بین ببرند.

وی اضافه کرد: در میان آفات عناب مگس عناب بدلیل خسارتی که به میوه گیاه وارد می نماید، بیشتر مورد توجه باغداران است.

عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهادانشگاهی خراسان جنوبی گفت: با توجه به مصرف بی رویه سموم شیمیایی دفع آفات نباتی در باغات عناب طی سال های اخیر، یکی از مهمترین اقدامات باغدران در راستای کاهش وابستگی به نهاده های شیمیایی و کنترل موثر آفات، استفاده از روش های پیشگیرانه و کنترل تلفیقی آفات عناب است.

ابراهیمی توضیح داد: کود دهی، تغذیه و آبیاری مناسب درختان عناب علاوه بر اینکه سبب افزایش میزان و کیفیت میوه عناب می گردد، توانایی گیاه برای مقابله با تنش های زنده مانند آفات گیاهی را نیز بالا می برد.

وی ادامه داد: بروز خشکسالی های متمادی، شوری آب های کشاورزی و وزش بادهای شدید از جمله مهمترین عوامل تضعیف درختان عناب در سال های اخیر بوده که به نوبه خود سبب افزایش خسارت آفات به باغ های عناب گردیده و فراوری این محصول استراتژیک را با چالش روبرو ساخته است.

این دکترای کشاورزی گفت: کوشش محققین استان در راستای شناسایی اکسشن های مقاوم به تنش های محیطی و انجام تحقیقات در راستای دستیابی به آفت کش های گیاهی و کودهای آلی مختص عناب در کنار استفاده دقیق و حساب گردیده از آفت کش های شیمیایی و توجه به توصیه های متخصصین کشاورزی می تواند در فراوری پایدار این محصول ارزشمند و یاری به معیشت دست اندرکاران فراوری عناب در استان یاری شایانی کند.

نوسان بازار فروش با نبود صنایع بسته بندی عناب

محسن پویان مدیر مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز به خبرنگاران گفت: نگهداری عناب تازه از نظرخوش خوراکی و حفظ مواد موثره آن شامل؛ آنتی اکسیدان، فنل، فلاونویید، آنتوسیانین، تانن که مصارف دارویی متفاوتی دارند، بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: با توجه به حساس بودن میوه تازه عناب به شرایط محیطی و امکان رشد انواع قارچ و کپک بر روی آن ها، این دسته از محصولات در معرض آسیب جدی قرار دارند.

مدیر مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: از این رو استفاده از راهکارهایی برای به تأخیر انداختن فرآیند فساد میوه عناب و افزایش ماندگاری آن ها مورد توجه خاص واردکنندگان و صادرکنندگان نهاده شده است.

پویان با بیان اینکه بسته بندی مناسب باید در برابر آلودگی، آسیب و کاهش بیش از حد رطوبت، محصول را حفظ کند، اظهارکرد: عدم شناخت کافی مردم از خواص غذایی و دارویی عناب و نبود صنایع بسته بندی عناب در خراسان جنوبی به عنوان قطب فراوری عناب کشور، بازار فروش را با نوسان روبرو نموده است.

خراسان جنوبی با داشتن بالاترین درصد سطح زیر کشت عناب به عنوان اولین فراوریکننده این محصول در کشور و دنیا مطرح است؛ چنانکه می توان از این محصول با برنامه ریزی های صحیح در جهت توسعه اقتصادی استان گام برداشت.

گزارش از سپیده قلندری اسفدن

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 1276

به "عناب خراسان جنوبی علمی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عناب خراسان جنوبی علمی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید