ظریف: وقت اتمام تهاجم به سوریه است

به گزارش مهسان بلاگ، وزیر امور خارجه ایران با انتشار پیامی در توئیتر روز سه شنبه خواهان اتمام تهاجم به سوریه و برطرف نگرانی ها به وسیله توافق موسوم به آدانا شده است.

ظریف: وقت اتمام تهاجم به سوریه است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه خواهان اتمام حمله به سوریه و برطرف نگرانی های میان آنکارا و دمشق با توافق آدانا شد.

وزیر امور خارجه ایران در توئیتر نوشت: مسئله ضروری در حال حاضر اتمام تهاجم به سوریه و برطرف همه نگرانی ها به وسیله توافق آدانا است. به علاوه لازم است که اصول اصلی قانون حمایت از قربانیان جنگ (jus in bello)، یعنی تمایز میان غیرنظامی و رزمندگان و جلوگیری از وارد آوردن رنج غیرضروری کاملاً رعایت شود.

توافق آدنا که آقای ظریف از آن نام برده توافقی است که بین در سال 1998 بین سوریه و ترکیه منعقد شده است.

پیشینه این توافق به سلسله اختلافاتی بر می شود که سوریه و ترکیه را در اواخر قرن بیستم به سمت جنگ پیش برد. فعالیت های سیاسی کُرد ها در قالب گروهک پ. ک. ک. چگونگی تقسیم آب رود فرات و استان هاتای (اسکندرون) عمده مسائلی بود که دو کشور را رودرروی هم قرار داده بود.

حضور عبدالله اوجالان در شمال سوریه و پناه دریافت وی در سوریه تا جایی پیش رفت که ترکیه به طور جد دمشق را به حمله نظامی تهدید و نیروهایش را در مرز با این کشور مستقر کرد و بیم شروع جنگ می رفت که با وساطت ایران، مصر و اتحادیه عرب، دو کشور در شهر آدنا رو در روی یکدیگر نشستند.

آدنا، پنجمین شهر پر جمعیت ترکیه و شهری در جنوب این کشور است.

طبق این توافق که در 20 اکتبر 1998 و با نظارت ایران و مصر میان ترکیه و سوریه امضاء شد، دو کشور متعهد شدند که از ورود گروه های تروریستی به خاک یکدیگر جلوگیری نمایند و ارتش ترکیه نیز اجازه یافت تا برای سرکوب گروه های تروریستی فقط تا عمق پنج کیلومتری وارد خاک سوریه شود و همزمان بتواند تدابیر امنیتی لازم را در صورت تهدید امنیت ملی خود را اتخاذ کند.

دولت سوریه هم در این توافق متعهد شده که با تروریستی دانستن حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) هیچ حمایتی از این گروهک نکند و مانع نفوذ عناصر آن به خاک ترکیه شود و بالعکس عناصر این گروهک را مورد تعقیب قرار داده و زندانی کند و همچنین هیچ ادعایی در مورد استان هاتای نداشته باشد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه چهارشنبه (17 شهریورماه) از شروع عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه اطلاع داد. وی اسم رمز این عملیات را چشمه صلح مطرح نمود و مدعی شد که مأموریت نیرو های مسلح ترکیه ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرز های جنوبی است.

ترکیه از هفته ها پیش اعلام نموده بود که میخواهد علیه مناطق کردنشین شمال سوریه عملیاتی نظامی انجام داده و در نوار مرز با سوریه یک منطقه امن ایجاد کند. آنکارا برای این کار آوارگان سوری را بهانه و ادعا نموده که میخواهد آوارگان مقیم در ترکیه را در این منطقه امن اسکان دهد.

عملیات ترکیه با چراغ سبز آمریکا انجام می شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در روز های گذشته در واکنش به نقدها از راهبردش در سوریه و رها کردن شبه نظامیان کُرد، عملیات ترکیه را بخشی از جنگ 200 ساله ترکیه با گروهی از کرد ها توصیف نموده و گفته که قصد ندارد آمریکا را وارد آن کند.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 22322

به "ظریف: وقت اتمام تهاجم به سوریه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: وقت اتمام تهاجم به سوریه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید