طلای مجموع، گمشده وزنه برداران جوان

به گزارش مهسان بلاگ، ناکامی وعدم دستیابی وزنه برداران جوان به کسب مدال طلای مجموع در رقابت های جهانی 2019 فیجی، قطعا پاشنه آشیل کاروان جوان وزنه برداری در این دوره از رقابت های جهانی به شمار می رفت!

طلای مجموع، گمشده وزنه برداران جوان

رضا عباسپور - تیم وزنه برداری جوانان ایران اگرچه با کسب 15 مدال (2 مدال طلا، 4 نشان نقره و 9 مدال برنز) و 622 امتیاز تیمی برای چهارمین سال متوالی از سکوی قهرمانی تیمی دنیا بالا رفت، اما ناکامی وزنه برداران جوان ایران از دستیابی به سکوی قهرمانی انفرادی و مدال طلای مجموع، ملموس ترین گمشده و نقطه ضعف فنی ملی پوشان جوان در فیجی و چهل و پنجمین دوره مسابقات دنیای جوانان بود. نقطه ضعفی که در طول یکی دو دوره گذشته برای این تیم در رقابت های بین المللی مشابهش در آمار و ارقام کسب شده توسط ملی پوشان این رده سنی وجود نداشته است.

خبری از طلای مجموع نبود

حسین نجفی (61کیلوگرم)، روح الله بیرالوند (73کیلوگرم)، حسین سلطانی (81 کیلوگرم)، محمد حسینی (89 کیلوگرم)، افشین طاهری (96 کیلوگرم)، علی قاسمی و امیر عزیزی (102کیلوگرم) و علیرضا لطفی (109 کیلوگرم)، علیرضا یوسفی و علی داودی (109+کیلوگرم) وزنه برداران جوان کشورمان بودند که با راهنمایی محسن بیرانوند و شاهو جوانمردی در چهل و پنجمین دوره رقابت های دنیای جوانان روی تخته رفتند. از این جمع 10 نفره به جز حسین نجفی، روح الله بیرالوند، علی قاسمی و علیرضا لطفی که پیروز به کسب مدال و عنوان قهرمانی در این وره از پیکارها بدلایل فنی مختلف نشدند، باقی وزنه برداران حاضر در این رویداد معتبر دنیای تمام کوشش خود را به کار بستند تا از گردونه دنیای دست خالی خارج نشوند. اگر چه آنها با کسب مدال های رنگارنگ دنیای در این رویداد باعث شدند تا ما بازهم برای چهارمین سال متوالی در نبرد قهرمانی با تیم های (آمریکا و ژاپن) که مثل ما با ترکیب کامل (10 وزنه بردار) روانه فیجی شده بودند صاحب سکوی نخست تیمی دنیا در رده سنی جوانان شویم. اما باز هم با توجه به اینکه ایران سوای مدعی بودن برای دفاع از عنوان قهرمانی، در بعضی اوزان مثل سنگین وزن نیز مدعی قهرمانی و کسب مدال طلای مجموع دنیا بودیم، ناکامی از رسیدن به طلای مجموع و خارج شدن از کورس قهرمانی انفرادی باعث شد تا از این نظر یعنی عدم دستیابی به سکوهای انفرادی قهرمانی و مدال طلای مجموع دنیا تیم وزنه برداری جوانان ایران با افت قابل توجهی روبرو بودیم. افت محسوسی که در نهایت منجر به این شد که هیچ یک از وزنه برداران جوان کشورمان در خاتمه رقابت اوزان دهگانه نتوانند با کسب سکوی قهرمانی دنیا پرچم ایران را در سالن مسابقات به اهتزاز درآورند.

مطمئنا این نکته مهم به عنوان ملموس ترین نقطه ضعف فنی تیم وزنه برداری جوانان به شمار می رود. این مشکل فنی باید بعد از بازگشت تیم از رقابت های دنیای به شکلی اثربخش و کارآمد مورد تحلیل و آنالیز قرار بگیرد، چون با وجود همین شرایط فنی ما، بعضی از رقبای نامدار آسیایی مثل ازبکستان که با ترکیب ناقص به فیجی اعزام شده بودند، با کسب بیشترین مدال خوش رنگ و مرغوب مجموع (نشان طلا) نه تنها خط و نشان جدی برای وزنه برداران رقیب خود در ادامه راه کشیدند بلکه با درو کردن مدال های طلایی رنگ مسابقات دنیای جوانان ثابت کردند که هدفمند تر و با برنامه تر از ما سکوهای قهرمانی دنیا و المپیک را در سال های آینده نشانه رفتند.

حسینی و یوسفی بهترین های وزنه برداری در فیجی

با وجود نقدی که به نگرفتن طلای مجموع وجود دارد اما کسب عنوان قهرمانی دنیا برای چهارمین بار در رقابت های دنیای فیجی برای وزنه برداری ایران اتفاقی بزرگ است که بیانگر توجه ویژه ای است که در طول 4 سال گذشته حداقل در بخش پایه ای به مستعدین این رشته ورزشی شده است. اما مطمئنا این توجه به صورت گلخانه ای در وزنه برداری ایران کافی و اثربخش نیست. زیرا نگاه حمایتی در وزنه برداری باید به سراسر ایران تعمیم داده گردد تا در نهایت ما به زودی در تیم های ملی شاهد ظهور پدیده های درخشان و آینده داری مثل محمد حسینی ملی پوش 89 کیلویی جوانان و یا علیرضا یوسفی وزنه بردار نوجوان و آینده دار دسته فوق سنگین (109+ کیلوگرم) باشیم. دو وزنه بردار جوان و باآتیه ای که مطمئنا در سال های آینده اگر به حال خود رها نشده و راهنمایی شوند، حرف های زیادی برای گفتن در دنیای وزنه برداری دارند.

-

انتخاب وزنه ها چنگی به دل نزد

قطعا قبل از هر نقدی باید به کادرفنی تیم جوانان بخاطر حفظ و دفاع از عنوان قهرمانی سال گذشته تیمی تبریک ویژه گفت و از آنها بخاطر تمامی زحماتی که برای بچه های مستعد و آینده دار وزنه برداری متحمل شدند تشکر کرد. اما حقیقتا نمی توان به سادگی از کنار بعضی انتخاب وزنه های ناکام و محکوم به شکست کادرفنی که در بعضی رقابت های میلمتری برای وزنه برداران جوان کشورمان که در کورس قهرمانی قرار داشتند در فیجی قابل رویت بود گذشت و آنرا نادیده گرفت. زیرا همین گاف های به ظاهر کوچک فنی مثل اشتباه فاحشی که در انتخاب وزنه های علی داودی در کورس قهرمانی (حرکت دوضرب) با رقیب ارمنستانی، که درنهایت منجر به از دست رفتن مدال طلای دوضرب و مجموع دسته فوق سنگین برای این وزنه بردار جوان کشورمان شد ضربه مهلکی به روحیه ورزشکار و تیم می زند. به هرحال امیدواریم که این قبیل مسائل فنی بلافاصله بعد از بازگشت تیم در جلسات فنی مورد تحلیل و آنالیز قرار گرفته تا درنهایت با مرتفع کردن این نقایص در آینده دوباره دچار یک چنین شرایط مشابهی نشویم. نقایصی که اگر مرتفع نگردد قطعا در آینده و رده سنی بزرگسالان در میادین معتبر و بزرگی همچون رقابت های دنیای یا بازی های المپیک کار دست تیم ملی و ورزش کشور می دهد.

5، 1

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 10531

به "طلای مجموع، گمشده وزنه برداران جوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلای مجموع، گمشده وزنه برداران جوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید