طراحی شیوه های مدیریت منابع آب در اصفهان نیازمند ترسیم راستا همکاری مشترک با دانشگاه است

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: مباحث فنی، طراحی شیوه های مدیریت منابع آب، استفاده بهینه از عوامل فراوری و ... نیازمند ترسیم یک جهت همکاری مشترک برای حل بحران های آبی به یاری دانشگاه است.

طراحی شیوه های مدیریت منابع آب در اصفهان نیازمند ترسیم راستا همکاری مشترک با دانشگاه است

به گزارش گروه استان های خبرنگاران، همایش روز دنیای خاک به همت انجمن علوم خاک دانشکده کشاورزی در دانشگاه صنعتی اصفهان و با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیر موسسه تحقیقات خاک و آب این استان، اساتید و دانشجویان کشاورزی برگزار گردید.

مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در حاشیه این رویداد با اشاره به تقویت همکاری های میان مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی و دانشگاه ها گفت: شرایط خشکسالی های متعدد و تغییرات اقلیمی نشان می دهد که باید تغییرات جدی در رویکرد های مدیریتی منابع خاک و کشاورزی اتفاق بیافتد.

مرادمند از همکاری استادان دانشگاه در حوزه اجرا در راستای اهداف مشترک بخش خاک و کشاورزی یاد کرد و گفت: مسائل بخش اجرایی را باید در اختیار دانشگاه قرار داد تا با یاری اساتید برجسته دانشگاه برای آن ها چاره اندیشی گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از تدوین الگوی کشت، بروز رسانی سند ملی آب برای معین احتیاج آبی و الگوی کشت اصفهان به عنوان موضوعات مورد همکاری مشترک نام برد و گفت: در بحث الگوی کشت، تحقیقات صورت گرفته در اختیار دانشکده کشاورزی برای آنالیز و اصلاحات لازم قرار گرفته است و تداوم این همکاری ها به پیشبرد اهداف کشاورزی استان اصفهان یاری شایان توجهی می نماید.

وی درباره نقش دانشگاه در حل بحران آبی استان، اضافه نمود: بخش مهمی از مسائل آب اصفهان، مباحث حقوقی است که بر مسایل فنی سایه افکنده است. حقوق استان در این رابطه باید پیگیری گردد، اما در مورد مباحث فنی، طراحی شیوه های مدیریت منابع آب، استفاده بهینه از عوامل فراوری، چاره اندیشی در مورد از دست دادن کیفیت منابع آبی و .. احتیاجمند ترسیم یک راستا همکاری مشترک برای حل بحران های آبی به یاری دانشگاه است.

محمد علی حاج عباسی، دبیر برگزاری این رویداد نیز با بیان این که برگزاری این همایش می تواند به همگرایی سیستم های همکار در عرصه تحقیقات کشاورزی یاری کند گفت: تحقیقات متعددی در مؤسسه تحقیقات خاک و دانشگاه انجام می گردد که می توانیم با برگزاری نشست هایی تخصصی، موضوعات و بودجه ها را به صورت مناسب و در جهت اهداف تعیین در استان راهنمایی کنیم.

استاد گروه علوم خاک دانشگاه صنعتی اصفهان، موضوع خاک را یک مسئله زیست محیطی جدی که با سلامت انسان ها در ارتباط است دانست و گفت: تنها در ایران حدود 9 درصد از خاک حاصلخیز است و می توان از آن استفاده کشاورزی داشت. حفظ و نگهداری خاک یک وظیفه مهم و حیاتی است که روی سلامت انسان ها، آب و هوا تأثیر مستقیم دارد.

حاج عباسی ادامه داد: به علت مدیریت های نادرست، خاک کشوردر اثر آلودگی صنعتی، کشاورزی، فعالیت های شهری و ساختمان سازی، تخریب می گردد و دچار تنش های شوری، متراکم شدن و از بین رفتن سطح مناسب کشت می گردد.

وی اضافه نمود: به این ها کمبود زمین، تخریب زمین، افزایش جمعیت و احتیاج به خاک برای فراوریات محصولات کشاورزی را با در نظرگرفتن رشد جمعیت دنیا باید اضافه نمود و همه این ها دلایلی است که ضرورت دارد از تخریب بیش از پیش خاک جلوگیری گردد.

عضو انجمن علمی علوم خاک ایران با بیان این که سلامت انسان از نظر تغذیه، آب و هوا در گروه سلامت خاک است تأکید کرد: اگرخاک با فلزات سنگین آلوده گردد مسمویت غذایی را در پی دارد، اگر خاک سالمی داشته باشیم، اندازه کربنی که از اتمسفر در خاک ذخیره می گردد، کاهش می یابد و در نتیجه با گرمایش زمین و اثر گلخانه ای رابطه مستقیم دارد.

حاج عباسی، آنالیز موضوعات خاک را با توجه به رویکرد دنیای به این پدیده حایز اهمیت دانست و توضیح داد: از سال 2015 تا 2024 از طرف سازمان ملل متحد به عنوان دهه دنیای خاک نام گذاری شده است.

لازم به ذکر است، پنجم دسامبر از سوی سازمان ملل متحدد به عنوان روز دنیای خاک با هدف آگاهی در زمینه خاک به عنوان عامل اصلی فراوری کشاورزی نام گذاری شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 105673

به "طراحی شیوه های مدیریت منابع آب در اصفهان نیازمند ترسیم راستا همکاری مشترک با دانشگاه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی شیوه های مدیریت منابع آب در اصفهان نیازمند ترسیم راستا همکاری مشترک با دانشگاه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید