صداوسیما، میزبان چهل و دومین نشست AIBD

به گزارش ساعت دیواری، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، شهریور ماه میزبان چهل و دومین نشست سالانه و پانزدهمین مجمع عمومی مؤسسه توسعه رادیو و تلویزیون های آسیا - اقیانوسیه خواهد بود.

صداوسیما، میزبان چهل و دومین نشست AIBD

به گزارش ساعت دیواری به نقل از روابط عمومی صداوسیما، دکتر عباس ناصری طاهری، مشاور رئیس سازمان و مدیرکل امور بین الملل صداوسیما با اعلام این خبر گفت: در نشست چهل ویکم این اجلاس که سال پیش در تایلند برگزار گردید، پیشنهاد شده بود که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران میزبان دوره 42 این اتحادیه باشد. شاید نزدیک به 10 سالی باشد که صداوسیما میزبان همایش بین المللی نبوده و این نشست از حیث ابعاد بین المللی و رسانه ای برای رسانه ملی امتیاز و اعتبار مهمی خواهد داشت. در درون سازمان هم این تصمیم گرفته شد که صداوسیما باید حضور مؤثر بین المللی در حوزه رسانه داشته باشد. لذا میزبانی این نشست را در اجلاس تایلند پیشنهاد دادیم که حتماً این نشست در تهران برگزار گردد. خوشبختانه پیشنهاد صداوسیما با بیش ترین آرا مورد استقبال نهاده شد و ما میزبان این اجلاس در امسال شدیم.

وی افزود: مؤسسه توسعه رسانه های آسیا و اقیانوسیه در سال 1977 تأسیس شده و هدف اصلی آن، توسعه کشورهای عضو به وسیله آموزش مشترک است. در واقع این مؤسسه ماهیت و کارکرد آموزشی دارد و برای ارتقای سطح نیروهای حرفه ای در رسانه ها فعالیت می نماید. به همین دلیل در این اتحادیه کشورهایی که از حیث رسانه ای توسعه یافته محسوب می شوند حضور دارند، مثل ژاپن، کره، ایران و چین و در کنار آن ها، کشورهای کم تر توسعه یافته یا توسعه نیافته مثل کامبوج، ویتنام، اندونزی، بوتان و پاکستان. هدف از تأسیس این اتحادیه در واقع گردش دانش و فناوری در حوزه رسانه در بین کشورهای عضو آن هم به دور از مسائل سیاسی بوده است. واقعیت این است که مؤسسه توسعه رادیو و تلویزیون های آسیا - اقیانوسیه یا همان AIBD، سالی یک بار نشست دارد که اعضای اصلی و وابسته در آن حضور می یابند و گزارش کار فعالیت های یک ساله خود را ارائه می دهند و برنامه های سال آینده را هم مورد آنالیز قرار داده و تصویب می نمایند. ما از سال 1992 عضو این اتحادیه هستیم و فعالیت های متعددی در این زمینه داشته ایم.

مدیرکل امور بین الملل صداوسیما افزود : با برگزاری این نشست، اعضای این اتحادیه در ایران حضور پیدا می نمایند و با پیشرفت های ما در حوزه رسانه آشنا خواهند شد. به وسیله این تعامل نزدیک، بسترسازی لازم برای ارتقای نگرش آن ها درباره ایران و سازمان صداوسیما ایجاد خواهد شد و زمینه های همکاری و توسعه رسانه ملی در منطقه افزایش خواهد یافت.

وی گفت: واقعیت این است تاکنون آموزش هایی که این اتحادیه ارائه نموده با توجه به توسعه فناوری و نوآوری فنی در حوزه رسانه بوده است. همچنین در حوزه فراوری، انیمیشن، ساخت برنامه برای کودک و در حوزه ژورنالیسم و خبر بسته به احتیاجی که کشورها اعلام می کردند آموزش های مربوط صورت می گرفت. مثلاً یکی از کشورهای عضو اعلام می نماید که ما در زمینه ساخت برنامه های کودک احتیاج داریم تا یک دوره آموزشی برای کارگردان های برنامه کودک برگزار کنیم. مؤسسه برنامه ریزی می نماید و با دعوت از استاد و متخصصان این حوزه از کشورهای عضو یا غیر عضو با تشکیل کارگاه آموزشی به آموزش می پردازد.

وی درباره برنامه هایی که امسال برای برگزاری این نشست تدارک دیده شده است گفت: برنامه ریزی ما به این صورت است که پنجشنبه صبح تا ظهر، نشست های تخصصی برگزار خواهد شد که نشست کمیته استراتژیک یا برنامه های راهبردی در این بخش برگزار می گردد. یک نشست هم اعضای شورای اجرایی خواهند داشت و بعدازظهر هم نشست معرفی آثار برگزیده مسابقه ای تلویزیونی که اتحادیه از قبل برگزار نموده، برگزار می گردد و با اهدای جوایز به سرانجام می رسد. پنجشنبه شب افتتاحیه مراسم رسمی این نشست است که رئیس محترم سازمان و مقامات مسئول از داخل و خارج سازمان و مهمانان خارجی از حدود 17 کشور در آن حضور خواهند یافت. حدود 60 نفر از مهمانان خارجی، کار ثبت نام و ویزایشان اجرا شده که اداره تشریفات ما امکانات اقامت در هتل و پذیرایی از آن ها را پیش بینی و برنامه ریزی نموده اند. پوستر و بنر و کارت دعوت های نشست هم آماده شده است. همچنین روابط عمومی سازمان نیز مسئولیت پوشش رسانه ای این نشست را به عهده گرفته است که امیدواریم بازتاب رسانه ای خوبی هم داشته باشد.

طاهری در باره اهداف برگزاری این نشست نیز افزود: این نشست، فرصت مغتنمی است تا سازمان صداوسیما توانایی هایش را از نزدیک به کشورهای عضو اتحادیه معرفی و ثابت کند و خود را در معرض قضاوت آن ها قرار بدهد. ما پیش بینی نموده ایم که در برنامه ریزی های اجرا شده بخشی از توانمندی های سازمان معرفی و عرضه گردد. بدین منظور، بسته ای شامل هدایا و مجموعه اطلاع رسانی درباره ایران به شرکت نمایندگان اهدا خواهد شد. ضمن اینکه ما با بخش های مختلف سازمان مثل شرکت تکتا مکاتبه نموده ایم به مدعوان اطلاعات لازم را درباره توانمندی های فنی و تکنیکی سازمان را بدهند. بخش رسانه بین الملل سازمان هم که زیرمجموعه معاونت سیماست فراوریات و آثار نمایشی سازمان را که ارزش اهدا، مبادله و فروش داشته باشند به مهمانان معرفی می نمایند. این ها فرصت هایی است که برای همکاران سازمانی خودمان و برای همکاری های حرفه ای و تخصصی ایجاد می گردد. ضمن اینکه تور تهران گردی هم در نظر گرفتیم تا مدعوان نحوه زندگی روزمره در ایران را از نزدیک ببینند که همه این ها فرصت خوبی است برای آشنایی با ایران و بسترسازی برای همکاری و تعاملات آینده.

مشاور رییس سازمان گفت: اساساً هدف اصلی برگزاری نشست های بین المللی برقراری ارتباط است، اما اینکه لزوماً در همان نشست منجر به یک قرارداد کاری گردد را از قبل نمی توان پیش بینی کرد. در واقع هدف اولیه و اصلی چنین نشست هایی، آشنایی اعضا با توانمندی ها و ویژگی های کشورهای دیگر است که می تواند زمینه همکاری های مشترک یا قراردادهای مشترک را فراهم کند. لذا این را باید جزو اهداف ثانویه نشست تعریف کرد. مثلاً بحث آموزش دستاوردهای نوین در حوزه رسانه و ارتباطات مثل ساخت فیلم های کوتاه با تلفن همراه، از مباحث و احتیاجهای جدیدی است که می توان به وسیله کارگاه آموزشی آن را دنبال کرد. برای برگزاری چهار کارگاه آموزشی در طول سال با همکاری AIBD برنامه ریزی نموده ایم که یکی از آن ها برگزار گردید. مثلاً کارگاه آموزشی برنامه های کودک با حضور آقای کاله فورست در تهران و در سازمان صداوسیما برگزار گردید.

دکتر ناصری طاهری در ارزیابی صندلی صداوسیما را در این اتحادیه شرح داد: واقعیت این است که به لحاظ کمّی و کیفی در منطقه و غرب آسیا، در وضعیت مطلوبی قرار داریم. رسانه های بین المللی ما در منطقه بسیار مهم هستند. در ارتباط با شرق آسیا و کشورهای ژاپن، کره و چین وضعیت فرق می نماید که سنخیت ها و اوضاع فرهنگی و جغرافیایی را باید در آن دخیل و مؤثر دانست. ضمن اینکه ما در شبکه های داخلی هم از حیث تنوع کمّی و هم کیفی و مضمون در وضع خوبی هستیم و از پیروز ترین کشورهای منطقه محسوب می شویم که در بیش تر جشنواره های بین المللی جایزه برده ایم و دیگران نیز اعتبار حرفه ای ما را باور دارند.

وی گفت: به نظرم فارغ از شاخص های سیاسی ما، شاخص های فنی و برنامه سازی خوب هم را داریم که البته در عرصه منطقه ای عمومیت نیافته و به شکل تک برنامه ای پیروز بوده است. ضمن اینکه فراوریات رسانه ای از گران ترین محصولات فرهنگی در جهان هستند ولی به همان اندازه بودجه لازم تأمین نمی گردد. مثلاً سریال هایی مثل مختارنامه، حضرت یوسف و مریم مقدس نه فقط در کشورهای عربی و مسلمان که در کشورهای مسیحی هم دیده شده و مورد استقبال قرار می گیرد؛ این نشان می دهد توجه به این فراوریات فراتر از مباحث اعتقادی و سیاسی است. ما در بخش فنی و نیروهای انسانی در منطقه طراز اول هستیم و فقط باید به خودباوری برسیم. اگر در شرق آسیا کشورهایی مثل کره و ژاپن پیروزند به دلیل سنخیت و زمینه مشترک فرهنگی در شرق آسیاست که میزان نفوذ ما را کم می نماید اما در تمام منطقه، ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا- اقیانوسیه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "صداوسیما، میزبان چهل و دومین نشست AIBD" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صداوسیما، میزبان چهل و دومین نشست AIBD"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید