سال 99 ازن در تهران رکورد زد

به گزارش مهسان بلاگ، حسین شهیدزاده مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به اینکه گزارش سالانه کیفیت هوای تهران در دست تدوین است، اظهار کرد: در این گزارش به آنالیز آلاینده های مختلف از جمله ازن در تهران پرداخته شده است.

سال 99 ازن در تهران رکورد زد

به گزارش ایسنا، وی در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه عواملی در نوسانات غلظت آلاینده ها موثر هستند، شرح داد: طی سال گذشته در بازه زمانی 25 تیر ماه تا 3 مرداد ماه طولانی ترین دوره آلودگی هوا ازنظر آلاینده ازن در تهران را داشتیم.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه آنالیز فرایند تغییرات غلظت آلاینده ازن، پیش­ ساز ها و پارامتر های هواشناسی موثر بر آن در شهر تهران طی دهه اخیر نشانگر فرایند افزایشی این آلاینده است، اظهارکرد: باتوجه به چرخه شکل گیری آلاینده ثانویه ازن، کاهش و کنترل آن نیازمند در نظرگیری مجموعه ای از عوامل، تغییرات اقلیم و گرمایش زمین است. از سویی دیگر طی ماه های گرم سال 1399 مانند سال های گذشته شاهد افزایش آلاینده ازن در شهر تهران بودیم. افزایش پیاپی غلظت این آلاینده در ماه های تیر و مرداد منجر به تشدید اثرات و مخاطرات آن برای شهفرایندان شد.

شهیدزاده اضافه نمود: شرایط به گونه ای بود که طی سال گذشته این شرایط برای 10 روز متوالی از 25 تیر ماه تا 3 مرداد ادامه یافت. در این بازه زمانی کیفیت هوا در تهران طی هشت روز ناسالم برای گروه های حساس و طی دو روز ناسالم برای عموم افراد جامعه گزارش شد. گفتنی است که طی سال های اخیر این بازه 10 روزه، طولانی ترین دوره آلوده ازمنظر آلاینده ازن در شهر تهران بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سختگیرانه تر شدن روش محاسبه شاخص این آلاینده از ابتدای سال 1399 بی تاثیر بر ثبت طولانی ­ترین دوره آلوده ازمنظر آلاینده ازن نیست، گفت: به طور کلی میانگین شاخص کیفیت هوا در ایستگاه های شهر تهران تنها طی دو ماه تیر و مرداد طی 34 روز فراتر از حد سلامت رفته و در تمامی این روز ها ازن به عنوان آلاینده شاخص بوده است.

به گفته مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بیشینه شاخص در میانگین ایستگاه های شهر تهران طی روز 29 تیر ماه با شاخص 161 بوده است که در این روز شاخص کیفیت هوا در بعضی از ایستگاه های سنجش کیفیت هوای تهران در شرایط بسیار ناسالم قرار داشته است.

شهیدزاده اضافه نمود: نمودار زیر نشان می دهد که نوسانات ساعتی شدید غلظت آلاینده ازن قابل توجه و متفاوت از آلاینده ­های ترافیکی از جمله منواکسیدکربن و اکسید های نیتروژن است. با توجه به آنالیز های اجرا شده بیشینه مقدار ازن در ساعات میانی روز - بین ساعات 11 تا 19 - رخ داده است که در این ساعات میزان گاز های NO و NO 2 در کمینه مقدار خود هستند.

نمودار باکس پلات تغییرات تجمعی غلظت ساعتی آلاینده O 3 طی 25 تیر الی 3 مرداد سال 1399

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه نمود: گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد می گردد و آلاینده هایی مانند مواد آلی فرار (VOC) و یا اکسید های نیتروژن پیش ساز های آن هستند. آلاینده ازن و ازنی که در لایه های بالای جوی حضور دارد از یک نوع هستند، اما ازن موجود در جو مانع ورود اشعه ماوراء بنفش به زمین می گردد و حضور آن لازم است این درحالیست که ازن در سطح زمین خود را به صورت آلاینده ای سمی نشان می دهد.

وی درباره چرایی افزایش غلظت آلاینده ازن در ساعات میانی روز در این دوره شرح داد: بر اساس آنالیز های اجرا شده با کاهش دما در طول شب و ساعات ابتدایی روز، شاهد کمترین مقادیر ازن در تهران هستیم و از حدود ساعت 8 صبح فرایند افزایشی غلظت این آلاینده شروع می گردد و تا حدود ساعت 17 ادامه می یابد بنابراین به دنبال کاهش تشعشع نور خورشید و دمای هوا، غلظت آلاینده ازن نیز کاهش می یابد. هرچند در بعضی از ساعات شب شاهد نوسان به نسبت شدید غلظت در ایستگاه ­های مختلف هستیم که این موضوع می تواند به دلیل انتقال ازن از سایر مناطق، لایه های بالای جو و طول عمر به نسبت طولانی این آلاینده باشد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه طی سال گذشته بیشینه غلظت ساعتی آلاینده ازن در ساعات آفتابی و گرم روز رخ داده است، اظهار کرد: ازسویی دیگر در این ساعات آلاینده های منواکسیدکربن و اکسید های نیتروژن عموماً در کمینه مقدار خود هستند.

نمودار تغییرات ساعتی غلظت آلاینده های O 3، NO، NO 2 در میانگین ایستگاه های شهر تهران و سرعت باد و دما طی بازه 25 تیر الی 3 مرداد 1399 (15 الی 24 جولای 2020)

شهیدزاده درباره چگونگی فراوری آلاینده مونواکسید نیتروژن شرح داد: این آلاینده که طول عمر کمی دارد عموماً به صورت مستقیم از احتراق سوخت فراوری و منتشر و پس از مدت کوتاهی به گاز دی اکسیدنیتروژن تبدیل می گردد. از این رو در ساعاتی از روز که ترافیک زیادی وجود داشته باشد بیشینه مقادیر این دو گاز NO و NO 2 دیده می گردد.

وی در پایان گفت: با کاهش دما در طول شب و ساعات ابتدایی روز طی تابستان 1399، کمترین مقادیر ازن در این ساعات ثبت و گزارش شده است. از سویی دیگر بر اساس نمودار بالا افزایش نسبی سرعت باد در سه روز پایانی بازه مورد آنالیز، در کاهش نسبی میزان غلظت آلاینده ازن موثر بوده است.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: فرارو
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 85121

به "سال 99 ازن در تهران رکورد زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال 99 ازن در تهران رکورد زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید