رشد مصرف نفت توقف ناپذیر می ماند

به گزارش مهسان بلاگ، تقاضای دنیای برای نفت در سال 2021 که دنیا احیا از پاندمی ویروس کرونا را شروع کرد، بهبود پیدا کرد و مجموع مصرف دنیا در سال 2022 با وجود تلاشها برای کاهش مصرف سوخت فسیلی و مقابله با تغییرات اقلیمی، احتمالا به رکورد جدیدی صعود می نماید.

رشد مصرف نفت توقف ناپذیر می ماند

به گزارش خبرنگاران، مصرف بنزین و دیزل سال جاری که مصرف نمایندگان سفر و فعالیت تجاری را ازسرگرفتند، افزایش پیدا کرد. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود در سال 2022 مصرف نفت خام به 99.53 میلیون بشکه در روز در مقایسه با 96.2 میلیون بشکه در روز در سال میلادی جاری افزایش پیدا کند با این حال همچنان کمتر از سطح مصرف 99.55 میلیون بشکه در روز در سال 2019 پیش از شیوع پاندمی خواهد بود.

بهبود مصرف، اوپک و صنعت شیل آمریکا را تحت فشار بیشتری برای تامین تقاضا قرار می دهد آن هم پس از سالی که فراورینمایندگان بزرگ از بهبود فعالیت و فرا رفتن تقاضا از مقدار عرضه و در نتیجه کاهش سطح ذخایر دنیای، غافلگیر شدند. کشورهای متعدد عضو اوپک برای افزودن به ظرفیت فراوری به سختی تقلا می نمایند در حالی که صنعت شیل آمریکا مجبور است جوابگوی خواسته های سرمایه گذاران و کنترل هزینه باشد.

نفت برنت که سال 2021 را با قیمت 52 دلار در هر بشکه شروع کرد، تا رکورد حدود 86 دلار در هر بشکه پیش رفت و در سرانجام سال دوباره از اوج فرود آمد. پیش بینی نمایندگان می گویند قیمتها فرایند صعودی را در سال 2022 ازسرمی گیرند مگر این که عرضه بیش از مقدار پیش بینی شده افزایش پیدا کند. محققان بانک امریکا برآورد می نمایند قیمت نفت برنت به علت ذخایر اندک و عدم وجود ظرفیت مازاد فراوری، به طور میانگین به 85 دلار در سال 2022 می رسد.

عامل نامعلوم، واریانت اُمیکرون است که باعث شده است کشورهای متعدد محدودیتهای سفر را اعمال نمایند که به صنعت هواپیمایی و مصرف سوخت لطمه می زند.

دامین کوروالین، مدیر تحقیقات انرژی در گلدمن ساکس پیش بینی کرد اگر این موج ابتلا مانند موجهایی باشد که پیش از این مشاهده نموده ایم، در این صورت برای رشد مالی در سه ماهه نخست سال 2022 منفی خواهد بود اما اگر احیای متعاقبی وجود داشته باشد، تقاضا برای نفت که در اوایل نوامبر برای مدت کوتاهی به سطح پیش از شیوع کووید 19 صعود نموده بود دوباره در طول سال 2022 به رکوردهای بالای جدیدی می رسد.

بهبود مصرف در سال 2021 فراورینمایندگان را غافلگیر کرد و تنشها میان کشورهای فراورینماینده بزرگ و مصرف نمایندگان بزرگ دنیا مانند آمریکا، چین و هند را افزایش داد. افزایش چشمگیر قیمت بنزین در اوایل سال 2021 باعث شد جو بایدن، رییس جمهور آمریکا از اوپک پلاس بخواهد فراوریش را که ماهها محدود نموده است را افزایش دهد. با این حال فراورینمایندگان عضو اوپک برای بالا بردن سطح فراوری مشکل دارند و این امر نرخ پایبندی آنها به توافق محدودیت عرضه را به شدت افزایش داده است.

صنعت شیل آمریکا هم برخلاف گذشته به قیمتهای بالاتر واکنش نشان نداده و تسلیم فشار سرمایه گذاران برای محدود نگه داشتن هزینه ها شده است. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میانگین فراوری نفت آمریکا در سال 2021 به 11.2 میلیون بشکه در روز در مقایسه با حدود 13 میلیون بشکه در روز در اواخر سال 2019 می رسد.

بر اساس گزارش رویترز، کلودیو گالیمبرتی، نایب رییس ارشد بخش تحلیل شرکت ریستاد انرژی اظهار کرد: کانادا، نروژ، گویان و برزیل در سال آینده به عرضه نفت اضافه می نمایند. طبق آمار رسمی، پیش بینی می گردد فراوری نفت آمریکا در سال 2022 به 11.9 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

tani-buy.ir: مجله تانی بای، مقالات اقتصادی و کسب و کار

bigkurosh.ir: مجله کوروش بزرگ، وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 104433

به "رشد مصرف نفت توقف ناپذیر می ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد مصرف نفت توقف ناپذیر می ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید