راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی جهان (1)

به گزارش ساعت دیواری، معمولاً نشان های هریک از خودروسازان بر تاریخ، افکار و باور ها و سلایق کاملاً متفاوت مربوط به یک شخص، یک ملت یا منطقه ای خاص دلالت دارند.

راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی جهان (1)

اگر نگاهی به لوگوی شرکت های خودروسازی مختلف جهان بی اندازید، خواهید دید با وجود اینکه همگی در یک زمینه مشترک در حال فعالیت هستند، اما از نماد های بسیار متنوعی برای معرفی و شناساندن خود استفاده می نمایند که هریک از تاریخ، افکار و باور ها و سلایق کاملاً متفاوت مربوط به یک شخص، یک ملت یا منطقه ای خاص نشأت می گیرند.

معمولاً این نشان ها را با توجه به رنگ بندی، اجزای تشکیل دهنده و به طورکلی ویژگی های ظاهری شان به خاطر می سپاریم، اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید مفهوم یا فلسفه طراحی لوگوی فلان خودروساز چیست؟!

در ساعت دیواری طی مجموعه مطالبی به این سوال پاسخ می دهیم.

فِراری

شرکت خودروسازی فِراری (Ferrari) نخستین بار سال 1939 میلادی با نام Auto Avio Costruzioni توسط اِنزو فِراری (Enzo Ferrari) به عنوان زیرشاخه مسابقه ای آلفارومئو تأسیس شد، اما فعالیت خود به عنوان یک خودروساز مستقل را سال 1947 میلادی در مودنا (Modena) ایتالیا با ارائه نخستین خودرو با برند فِراری شروع کرد.

لوگوی اصلی فِراری به شکل مستطیل یا یک سپر با پس زمینه زردرنگ است که درواقع رنگ اصلی و نماد تاریخی و فرهنگی شهر مودنا است.

در قسمت بالایی سه رنگ سبز و سفید و قرمز را می بینیم که همان پرچم ایتالیاست که به پهلو روی این قاب زردرنگ می نشیند.

مهم ترین قسمت لوگو اسب جهنده مشکی رنگی است که دقیقاً در مرکز جای گرفته و پیشینه جالبی دارد.

فرانچسکو باراکا (Francesco Baracca) یکی از خلبانان شناخته شده نیروی هوایی ایتالیا بود که در جنگ جهانی دوم کشته شد و خانواده وی بواسطه آشنایی قبلی و موفقیت های ملی و بین المللی فِراری در مسابقات اتومبیلرانی، از اِنزو خواستند تا نشان اسب جهنده مورد علاقه فرانچسکو را در خودرو هایی که با برند خودش روی خط فراوری می بَرد استفاده کند.

بدین ترتیب همان اسبی که سال ها روی هواپیما های باراکا خودنمایی می کرد به اصلی ترین نماد فِراری تبدیل شد.

در لوگوی سپری فِراری همچنین دو حرف S و J نیز به چشم می خورد که مخفف Scuderia Ferrari به معنی آشیانه فِراری بوده که همان نام رسمی تیم فرمول یک این خودروساز است.

لامبورگینی

خودروسازی لامبورگینی سال 1963 میلادی توسط فروچیو لامبورگینی (Ferruccio Lamborghini) فقید در منطقه سنت آگاتا (SantAgata) ایتالیا به دنیا آمد.

فروچیو که یکی از تراکتورسازان بنام آن منطقه بود، در جریان دیدار خود با اِنزو فراری پیرامون مشکل کلاچ فِراری 250 خود با برخورد بسیار بد و تحقیرآمیز وی روبرو شد و تصمیم گرفت چیزی بسازد که پوزه فِراری را به خاک بمالد.

لوگوی اصلی لامبورگینی به شکل یک سپر با زمینه مشکی رنگ و حاشیه زرد مایل به طلایی است که نوشته Lamborghini در بالای آن هر بیننده ای را میخکوب می نماید.

در مرکز این سپر یک گاو وحشی زردرنگ درحال دست و پنجه نرم کردن می بینیم که فلسفه وجودی آن علاقه وافر فروچیو به مسابقات گاوبازی اسپانیا و گاو های وحشی آن ها است.

رنگ زرد درواقع پیشینه غنی لامبورگینی و خاص بودن ساخته هایش را به تصویر می کشد و مشکی نماد قدرت، پرستیژ و لوکس بودن است.

جدای از این ها بعضا گفته شده که لامبورگینی بواسطه کینه ای که از اِنزو در دل داشت، کوشش کرد با استفاده از یک ترکیب جدید روی شاکله ای مشابه با لوگوی فِراری، رقابتش با این اسب سرکش را به تصویر بکشد!

مازراتی

کمپانی مازراتی سال 1914 میلادی توسط آلفیری مازراتی (Alfieri Maserati) و البته با یاری برادرانش بیندو (Bindo)، کارلو (Carlo)، اِتوره (Ettore) و اِرنِستو (Ernesto) که همگی از اوایل قرن بیستم دستی در صنعت خودروسازی داشتند، در بولونا (Bologna) ایتالیا تأسیس شد، اما دفتر مرکزی آن هم اکنون در شهر مودنا واقع شده است.

مازراتی در ساخته های خود به هنر و طراحی بدون تاریخ ایتالیایی اهمیت زیادی می دهد و خودروهایش همیشه ترکیبی هنرمندانه و ماندگار از ویژگی های لوکس و خُلق و خوی اسپرت و افسارگسیخته هستند.

لوگوی اصلی این خودروساز یک سرنیزه سه شعبه قرمز رنگ و نوشته Maserati در قابی بیضی شکل با پس زمینه سفید بوده و یک حلقه سورمه ای رنگ دور آن را فرا می گیرد.

در شرح این لوگو باید گفت: در منطقه اِمیلیا رومانا شهر بولونا، میدانی بنام پیازا ماگوره (Piazza Maggiore) وجود دارد که یادگاری از قرن پانزدهم میلادی و نمادی از دوران کهن ایتالیاست و تندیس الهه اقیانوس یا همان نپتون (Neptune) با سرنیزه سه شعبه اش در مرکز آن خودنمایی می نماید.

برادران مازراتی چند سال پس از تأسیس کمپانی دقیقا در 1920 میلادی و از آنجایی که نپتون در فرهنگ روم باستان نمادی از قدرت و توانایی است، به پیشنهاد یکی از دوستان خانوادگی خود بنام مارکس دیه گو دِاسترلیش (Marquis Diego de Sterlich) از سرنیزه او در محصولات خود استفاده کردند.

آلفارومئو

آلفارومئو سال 1910 میلادی توسط نیکولا رومئو (Nicola Romeo) و شرکایش اوگو اِستلا (Ugo Stella) و الکساندره داراچ (Alexandre Darracq) در شهر تورین (Turin) ایتالیا تأسیس و دقیقاً از یک سال بعد یعنی 1911 میلادی وارد مسابقات اتومبیلرانی شد.

نام اصلی این کمپانی در ابتدا A.L.F.A (مخفف Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) بود و نیکولا رومئو پس از دست دریافت سکان راهنمایی در 1915، با افزودن نام خانوادگی خود آن را به Alfa Romeo تغییر داد.

لوگوی اصلی آلفارومئو طی قرن اخیر تغییرات زیادی به خود دیده، اما آنچه امروزه به عنوان نشان اصلی آن می شناسیم یک دایره با حاشیه نقره ای است که در بالای آن نام کمپانی با فونت نقره ای و پس زمینه سورمه ای به چشم می خورد.

کمی پایین تر یک دایره نقره ای دیگر وجود دارد که طرحی از یک صلیب قرمز و یک مار سبز غول پیکر تاجدار را که در حال خوردن یک انسان است به تصویر می کشد.

متأسفانه مدارک مستدلی مبنی بر فلسفه طراحی و انتخاب این لوگو توسط مؤسسان شرکت در دسترس نیست، اما در بعضی منابع آمده که طرح اولیه صلیب و مار که از همان ابتدا مورد استفاده نهاده شد یکی از نماد های خانواده ویسکونتی (Visconti)، تأثیرگذار ترین و شناخته شده ترین خانواده شهر میلان در آن موقع است!

فیات

فیات (Fiat) به عنوان قدیمی ترین و عظیم ترین نام در صنعت خودروسازی ایتالیا، سال 1899 میلادی توسط جووانی آنِلی (Giovanni Agnelli) یکی از اعضای خانواده معروف آنلی در شهر تورین روی کار آمد.

کلمه فیات از حروف اول عبارت Fabbrica Italiana di Automobili Torino گرفته شده که به معنای کارخانه خودروسازی ایتالیایی تورین است.

نشان فیات طی بیش از یک قرن که از تولدش می گذرد مکرراً دستخوش تحول شده و چندین بار چهره جدیدی به خود گرفته است.

لوگوی امروزی این شرکت یکی از ساده ترین ها در صنعت خودروسازی بوده و قاب دایره ای متمایل به مربع کرومی، زمینه راه راه قرمز و مشکی و نوشته عمودی عظیم FIAT به رنگ سفید بخش های تشکیل دهنده آن هستند.

لوگوی فیات فلسفه پیچیده ای ندارد و همیشه آن را با هدف به تصویر کشیدن نام کمپانی در واضح ترین حالت ممکن ساخته و پرداخته اند.

پاگانی

پاگانی سال 1988 توسط یکی از مدیران آرژانتینی تبار اسبق دپارتمان مواد کامپوزیت لامبورگینی بنام هوراسیو پاگانی (Horacio Pagani) در منطقه ای موسوم به سَن سِزاریو سول پانارو (San Cesario sul Panaro) نزدیک مودنا و با نام مرکز تحقیقات کامپوزیت پاگانی تأسیس شد.

این شرکت در ابتدا روی مواد کامپوزیت کار می کرد و همکاری گسترده ای با لامبورگینی داشت، اما هوراسیو پس از چند سال به فکر ساختن خودرویی با برند پاگانی افتاد و همزمان با فراوری فیبرکربن راه خودروساز شدن را پیش گرفت.

لوگوی پاگانی یک بیضی افقی نقره ای رنگ است که در گوشه چپ بالایی آن یک قطعه آبی رنگ و حروف در هم آمیخته H. و P. (مخفف نام هوراسیو پاگانی) و در مرکز نوشته برجسته PAGANI به چشم می خورد.

نوشته Automobili Modena حاشیه پایینی نیز بر اصالت مودنایی این کمپانی دلالت دارد.

منبع: فرادید

به "راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی جهان (1)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی جهان (1)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید