دندان عقل را بکشید تا حس چشایی تان تقویت شود

به گزارش مهسان بلاگ، تهران (پانا) - مطالعات نشان می دهد از دست دادن دندان عقل منجر به افزایش حس چشایی می شود.

دندان عقل را بکشید تا حس چشایی تان تقویت شود

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، یافته های فعلی نتایج مطالعات قبلی را به چالش می کشاند. مطالعات قبلی فقط به اثرات نامناسب بر حس چشایی پس از کشیدن دندان عقل اشاره داشته و به طور کلی اعتقاد بر این است که این اثرات با گذشت زمان از بین می فرایند.

ریچارد دوتی، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پنسیلوانیا، در این باره می گوید: این مطالعه نو به ما نشان می دهد که عملکرد چشایی می تواند بین زمان جراحی بیمار و تا 20 سال بعد کمی بهبود یابد. این یافته مجذوب کننده که جای بررسی بیشتر دارد از نظر بالینی ممکن است معنی داشته باشد.

برای این مطالعه، محققان داده های 1255 نفری را که بیش از 20 سال در مرکز بو و طعم ارزیابی شده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. از این تعداد، 891 نفر تحت عمل کشیدن دندان عقل قرار گرفتند و 364 نفر دیگر چنین عملی را انجام ندادند.

شرکت کنندگان از نظر توانایی تشخیص طعم های شیرین، شور، ترش یا تلخ مورد آزمایش قرار گرفتند. برای هر چهار نوع حس چشایی، گروهی که دندان عقل شأن را کشیده بودند از گروه کنترل بهتر عمل کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که دندان عقل خود را می کشند به طور میانه 3 تا 10 درصد در طولانی مدت در توانایی چشایی شأن بهبود حاصل می شود.

محققان دو توضیح احتمالی در این باره ارائه می دهند.

کشیدن دندان عقل ممکن است به اعصابی که جوانه های چشایی جلوی دهان را کنترل می کنند آسیب برساند، که باعث محدودیت اعصاب کنترل کننده جوانه های چشایی در پشت دهان شده و موجب افزایش حساسیت دهان می شود.

بر اساس این گزارش، احتمال دوم این است که آسیب عصبی ناشی از کشیدن دندان عقل ممکن است باعث حساسیت بیشتر به مزه ها شود.

به گفته محققان، برای مشخص مکانیسم مربوط به بهبود عملکرد ناشی از کشیدن دندان بر عملکرد چشایی، مطالعات بیشتری لازم است.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 90625

به "دندان عقل را بکشید تا حس چشایی تان تقویت شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندان عقل را بکشید تا حس چشایی تان تقویت شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید