دستگاههای اجرایی ملزم به اجرای 20خدمت الکترونیکی شدند

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، برنامه اقدام رشد شاخص های توسعه دولت الکترونیکی مصوبه شماره یک جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات است که به تأیید رئیس جمهور رسیده و به وسیله محمدجواد آذری جهرمی ابلاغ شده است.

دستگاههای اجرایی ملزم به اجرای 20خدمت الکترونیکی شدند

این مصوبه با استناد به ماده (4) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماده (5) اساسنامه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و بند 6 ماده (3) آئین نامه داخلی شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در اجرای بند ت ماده 68 قانون برنامه ششم توسعه در مورد تحقق هدف ارتقا 30 رتبه ای ارزیابی سازمان ملل در شاخص توسعه دولت الکترونیکی (EGDI) برای تبیین و تسریع تکالیف دستگاه های اجرایی در ارائه خدمات الکترونیکی تعیین شده، ابلاغ شده است.

برنامه اقدام برای رشد شاخص های توسعه دولت الکترونیکی چیست

در اجرای بند ت ماده 68 قانون برنامه ششم توسعه در مورد تحقق هدف ارتقا 30 رتبه ای ارزیابی سازمان ملل در شاخص توسعه دولت الکترونیکی (EGDI) ، جمهوری اسلامی ایران در ارزیابی های منتشره در ابتدای قانون برنامه ششم توسعه در سال 2016 با کسب امتیاز 0.4649 در رتبه 106 قرار داشت.

با اقدامات اجرا شده در دولت تدبیر و امید در سال 2020 با کسب امتیاز 0.6593 در رتبه 89 بین 192 کشور قرار گرفته است.

نظر به اینکه دور تازه ارزیابی شاخص توسعه دولت الکترونیکی در نیمه اول سال 1400 (2021 میلادی) انجام و نتایج آن در سال 1401 (2022 میلادی) منتشر خواهد شد برای تحقق هدف تعیین شده در قانون برنامه ششم، شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور الزامات و تکالیفی را برای دستگاه های اجرایی تصویب کرده است.

ماده 1- دستگاه های اجرایی متولی هریک از خدمات ذیل مکلف هستند با فوریت و حداکثر ظرف یک ماه خدمات مذکور را در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران استقرار دهند.

تبصره 1- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات ایران) مکلف است با همکاری دستگاه های اجرایی متولی با فوریت خدمات 20 گانه جدول فوق را در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند پیاده سازی و هدایت کاربری آن ها را اطلاع رسانی عمومی کند.

تبصره 2- به منظور جلوگیری از دوباره کاری و تضییع اموال عمومی سازمان اداری و استخدامی API دسترسی به خدمات دولت، شناسنامه ها و ارزیابی رضایت از کاربری خدمات را حداکثر ظرف 15 روز فراهم و در اختیار درگاه ملی خدمات دولت هوشمند (IRAN.GOV.IR) قرار دهد.

ماده 2- سازمان فناوری اطلاعات ایران با بهره گیری از زیرساخت های پیغام ایران امکان شخصی سازی خدمات الکترونیکی دولت را ظرف یک ماه برای کاربران فراهم کند.

ماده 3- سازمان ثبت احوال کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف اند ارائه الکترونیکی درخواست برای گواهی ولادت، صدور شناسنامه و ثبت واقعه فوت را مهیا و در دسترس قرار دهند.

ماده 4- سازمان ثبت احوال کشور ارائه درخواست کارت هوشمند ملی و المثنی، بازنشانی رمز کارت هوشمند ملی را کاملاً الکترونیکی انجام داده و مراجعه حضوری با تعیین نوبت به صورت الکترونیکی حسب خدمت فقط برای احراز هویت و دریافت اطلاعات بیومتریک انجام گردد.

ماده 5- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی موظف است خدمات الکترونیکی درخواست صدور یا تعویض گواهینامه رانندگی، گذرنامه، نقل وانتقال خودرو و ثبت اعلان حادثه را در وبگاه خود و درگاه ملی خدمات دولت هوشمند ایجاد نموده و در صورت لزوم برای مراجعه حضوری زمان و مکان مراجعه برای دریافت خدمت را به صورت الکترونیکی به متقاضی اعلام کند.

مهارت برنامه نویسی در پایه های درسی پیش بینی گردد

ماده 6- به منظور آمادگی حضور در دوران پسا کرونا و عصر دیجیتال و افزایش مهارت و سواد دیجیتال دانش آموزان، وزارت آموزش وپرورش با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سند سواد دیجیتال شامل تفکر رایانشی، برنامه نویسی / کد نویسی، طراحی الگوریتم و سایر مفاهیم پایه سواد و مهارت دیجیتال برای سطوح مختلف آموزشی پیش دبستان، دبستان، مبه وسیلهه و معلمان را تدوین و ابلاغ نمایند. مهارت های روزآمد ازجمله مهارت های برنامه نویسی باید در ساعات درسی رسمی تمام پایه های تحصیلی پیش بینی گردد.

تبصره 1- وزارت آموزش وپرورش نسبت به تکمیل و تدوین موارد آموزش مهارتی جهت معلمان به نحوی برنامه ریزی و اقدام نماید که آموزش مهارت برنامه نویسی / کد نویسی برای دانش آموزان از سال تحصیلی 1401-1400 شروع گردد.

تبصره 2- وزارت آموزش وپرورش مکلف اقدامات لازم را جهت تصویب سند سواد دیجیتال یا هرگونه مصوبه لازم برای اجرایی شدن ماده فوق را از مراجع ذی ربط به ویژه شورای عالی آموزش وپرورش به عمل آورد.

تبصره 3- اسناد و مدارک تحصیلی الکترونیکی ارائه شده به وسیله وزارت آموزش وپرورش که با رعایت مقررات مربوط صادرشده برای تمامی دستگاه های اجرایی معتبر است. بدین منظور وزارت آموزش وپرورش موظف است تا خاتمه سال 1400 نسبت به حذف ارائه کلیه اسناد و مدارک تحصیلی کاغذی اقدام کرده و سایر دستگاه ها هم موظف اند فرآیندهای داخلی خود را مطابق با این مصوبه اصلاح نمایند. در این راستا وزارت آموزش وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف اند نسبت به جایگزینی گواهی الکترونیکی خاتمه تحصیلات دوره دوم آموزش مبه وسیلهه و گواهی الکترونیکی ریزنمرات دانش آموزان به جای اسناد کاغذی در فرایند ثبت نام مهرماه 1400 دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی عالی اقدام نمایند.

ماده 7- وزارت علوم تحقیقات و فناوری موظف است با همکاری وزارت آموزش وپرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازوکار سنجش اندازه سواد دیجیتال آحاد مردم ازجمله گروه های آسیب پذیر را ظرف یک ماه تعیین و به همراه دستورالعمل نحوه ارتقای آن جهت تصویب به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه کند.

ماده 8- شهرداری کلان شهرها موظف هستند ظرف دو ماه خدمت الکترونیکی درخواست مجوز ساخت / نوسازی ساختمان ها را طراحی، پیاده سازی کرده و به وسیله درگاه های الکترونیکی خود در دسترس کاربران قرار دهند.

ماده 9- به منظور ایجاد یکپارچگی در نظام اطلاع رسانی و خدمات مقابله با همه گیری بیماری کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موظف است ظرف یک ماه کلیه اطلاعات مرتبط شامل شرایط شهرها از حیث شیوع بیماری، اطلاعیه های صادره از طرف مراجع ذیصلاح، ثبت نام و اطلاع رسانی واکسن، آموزش های بهداشتی را ضمن ارائه در وبگاه های تخصصی در درگاه ملی دولت هوشمند و سامانه دولت همراه در دسترس مردم قرار دهد.

وظایف تمامی دستگاه های اجرایی و شهرداری کلان شهرها

ماده 10- کلیه دستگاه های اجرایی و شهرداری کلان شهرها موظف اند:

1) در طراحی، پیاده سازی و استقرار (شامل آموزش، مطلع سازی، به کارگیری و مشارکت پذیری) خدمات الکترونیکی خود، برای گروه های آسیب پذیر ازجمله افراد دارای ناتوانی جسمی، زنان، جوانان، اقشار کم عایدی، کم سواد، سالمندان و مهاجران قابلیت های موردنیاز و تمهید کانال های متنوع دسترسی به خدمات برحسب نوع آسیب پذیری را فراهم نمایند.

2) در اجرای بند ث ماده 67 قانون برنامه ششم و آئین نامه اجرایی آن برای ارائه خدمت یکپارچه به وسیله دستگاه ها، داده ها و اطلاعات بین دستگاهی موردنیاز ارائه هر خدمت، به وسیله دستگاه خدمت دهنده به وسیله مرکز ملی تبادل اطلاعات دریافت و ارائه گردد. در صورت فقدان وب سرویس های الکترونیکی درخواست به کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی ارائه گردد.

3) بیانیه صیانت از داده ها و حفاظت از حریم خصوصی کاربران خود را منتشر و در دریافت داده ها و اطلاعات کاربران لحاظ کرده و به طور دقیق بر اجرای آن نظارت نمایند.

4) خدمات الکترونیکی به وسیله درگاه های یکپارچه دولت و بعلاوه (مرورگرهای تحت وب/ موبایل، برنامه کاربردی موبایل یا پیغامک و …) با قالب های ساده و قابل فهم برای گروه های مختلف ازجمله گروه های آسیب پذیر ارائه گردد. آن دسته از خدماتی که نیازمند احراز هویت اشخاص است به صورت غیرحضوری با استفاده از سرویس های برخط احراز هویت یا کارت هوشمند ملی متناسب با سطح اعتماد (LOA) موردقبول دستگاه خدمت دهنده و بدون اخذ مستندات کاغذی احراز هویت شوند.

5) راهنمای کامل مراحل و فرایند ارائه خدمات (از شروع تا خاتمه) با شفافیت و به سادگی و ترجیحاً با استفاده از محتوای چندرسانه ای در درگاه ارائه خدمات دستگاه درج و قبل از شروع هر فرآیند و لزوم عضویت در درگاه در دسترس همگان باشد.

6) اطلاع رسانی بازه زمانی ارائه خدمات الکترونیکی (ساعت اداری یا 24 ساعت در هفت روز هفته) و اندازه دسترس پذیری خدمت به طور شفاف در درگاه ارائه خدمت اعلام گردد. در صورت قطعی های پیش بینی شده و رخدادهای غیرقابل پیش بینی اختلال در ارائه خدمات، اطلاع رسانی شفاف در درگاه دستگاه اجرایی الزامی است.

7) دریافت بازخورد کاربران برای هر خدمت و پاسخ به سوالات در درگاه ارائه خدمت پیاده سازی گردد. در این بخش ضروری است قبل از دریافت نظرات کاربران، مدت زمان پاسخگویی به نظرات اعلام؛ و با رعایت الزامات حریم خصوصی این نظرات نمایش داده گردد.

8) انتشار بازخورد کاربران و پاسخ به سوالات برای هر خدمت در پرتال ملی خدمات دولت الکترونیکی به نشانی IRAN.GOV.IR به وسیله ایجاد سرویس (API) ارسال بازخورد کاربران و پاسخ به سوالات به وسیله دستگاه های ارائه دهنده خدمت انجام گردد.

9) دستگاه های اجرایی موظف هستند اندازه استفاده از خدمات خود به وسیله درگاه های مختلف ارائه خدمت را به تفکیک انواع کاربران شامل گروه های آسیب پذیر پایش و گزارش مرتبط را ضمن ارسال به دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات به صورت ماهانه در وبگاه خود منتشر نمایند.

10) بر اساس گزارش اندازه استفاده خدمات ضروری است به صورت مستمر آسیب شناسی دلایل عدم به کارگیری خدمات الکترونیکی به وسیله تمام گروه های کاربری اجرا شده و با اصلاح شیوه ارائه خدمات، ارتقای دسترس پذیری و بهینه سازی کانال های دسترسی، به کارگیری خدمات الکترونیکی رشد مستمر داشته باشد. رتبه بندی خدمات بر اساس نظرات کاربران در پرتال ملی خدمات دولت الکترونیکی به نشانی IRAN.GOV.IR به طور مستمر و پویا منتشر و در دسترس باشد.

11) داده ها و اطلاعات غیر طبقه بندی ناشی از وظایف محوله را با رعایت ضوابط مجموعه داده های باز و کاربردی در درگاه DATA.GOV.IR در دسترس عموم قرار دهند. ضوابط مربوط به این سامانه به وسیله کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی تعیین شده و در دوره های زمانی تعیین بروز رسانی گردد.

12) پیش از طراحی و پیاده سازی یا در اصلاح فرآیندهای الکترونیکی خدمات یا پیاده سازی مجدد، نظرات کاربران در مورد نحوه الکترونیکی شدن خدمت را به صورت الکترونیکی دریافت و در طراحی خدمت لحاظ کرده و نحوه اعمال نظرات کاربران در طراحی خدمات مذکور را در درگاه ارائه خدمت منتشر و به اطلاع کاربران رسانده گردد.

ماده 11- وزارت کشور مکلف است در اجرای مصوبه جلسه 16 شورای اجرایی و به منظور نهایی سازی نقشه راه اجرایی شهر هوشمند تسریع نماید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 91787

به "دستگاههای اجرایی ملزم به اجرای 20خدمت الکترونیکی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاههای اجرایی ملزم به اجرای 20خدمت الکترونیکی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید