حلقه مفقوده صنعت گردشگری ایران چیست؟

به گزارش مهسان بلاگ، در حال حاضر حلقه مفقوده صنعت گردشگری ایران آموزش است. آموزش کارکنان این صنعت که در تعامل رو در رو با گردشگران و دریافت کنندگان خدمات هستند، شالوده های قوی برای پیشرفت صنعت گردشگری و هتلداری را بنا می نهد.

حلقه مفقوده صنعت گردشگری ایران چیست؟

نیروی انسانی کارآمد به عنوان حیاتی ترین عامل ارائه خدمات گردشگری و هتلداری نیازمند دریافت مهارت های کسب و کار است تا بتوان با خدمات مطلوب و جلب رضایت گردشگر به سمت توسعه پایدار گردشگری پیش رفت.

امروزه در بین صنایع جهان، گردشگری دارای سریع ترین رشد است، بر این اساس بسیاری از کشورهای جهان در پی اشتغالزایی، سودآوری و توسعه مالی بر پایه آن چیزی هستند که زمینه و ظرفیت آن در منطقه موجود است.

براساس آمار سازمان جهانی گردشگری تعداد گردشگران بین المللی با رشد 6 درصدی به 1.4 میلیارد نفر در سال 2018 رسیده و پیش بینی می شود این آمار با رشد سه تا چهار درصد در سال 2019 همراه شود.

این در حالیست که رقم 1.4 میلیارد نفر برای سال 2020 پیش بینی شده و این مساله نشان از توسعه چشمگیر این صنعت دارد، همچنین براساس گزارش این سازمان، در میان مناطق مختلف جهان منطقه خاورمیانه با 10 درصد رشد نسبت به قبل بیشترین رشد جذب گردشگر را به نام خود ثبت کرده است.

با استناد به این آمار و با توجه به اینکه همدان به عنوان یکی از قطب های گردشگری با مزیت های فراوان جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی محسوب شده، گردشگری بهترین زمینه برای توسعه این استان به شمار می رود، بر این مبنا نهادهای متولی را بر آن می دارد تا در توانمند ساختن هر چه بیشتر بخش های مختلف این صنعت گام بردارند.

بی شک بنیادی ترین گام برای قدرتمند سازی پایه های توسعه گردشگری و آموزش است. آموزش و افزایش مهارت ابزار کلیدی برای دستیابی به توسعه، کیفیت خدمات، رضایت گردشگر و پایداری آن است.

سازمان فنی و حرفه ای به عنوان پیشرو عرصه اشاعه علوم مهارتی سعی کرده تا بنیانگذار نوآوری و نواندیشی در نظام آموزش مهارت و فناوری باشد. بر این اساس، ارائه آموزش ها را از یک مدل کلی به یک مدل تقاضا محور تغییر داده تا بتواند نیازهای آموزش مهارت محور را با توجه به هر منطقه جغرافیای برنامه ریزی و اجرا کند.

نظر به همین چارچوب آموزشی، اداره کل فنی و حرفه ای همدان در راستای اهداف توسعه گردشگری و هتلداری و افزایش مهارت های فردی شاغلان این صنعت و نیز با هدف بروز رسانی این آموزش ها اقدام به ایجاد مرکز آموزش هتلداری و گردشگری کرده است.

این مرکز که نقطه آغاز آن در سال 85 کلید خورد امسال بعد از 13 سال فراز و فرود سعی دارد بنیادی جامع برای انواع آموزش های لازم در این صنعت پایه ریزی کند. از مزیت های خاص این مرکز توجه و تمرکز خاص به بخش خصوصی و بهره گیری از توان بالقوه این بخش برای گسترش آموزش های صنعت هتلداری و گردشگری است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خاطرنشان کرد: در این مرکز هدف آن است که مجموعه ای کامل و جامع از واحدهایی ایجاد شود که در صنعت گردشگری تاثیر مستقیمی دارند؛ از انواع صنایع دستی که در استان شاهد تنوع آن هستیم تا خدمات میهمان نوازی، کافی شاپ، پذیرایی، تشریفات، سیستم نظافت، سونا و جکوزی، خدمات ماساژ، امکانات اقامتی، سالن پذیرایی تا خدمات تغذیه ای که بی تردید جای خالی آن تا به امروز احساس شده بود.

وهب مختاران دیگر مزیت شاخص این مرکز را حضور و همکاری واحدهای بین المللی دانست و نکته مهم دیگر کاربردی بودن آموزش ها و فعالیت های عملی و اجرایی در کنار آموزش های تئوریک مطرح نمود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز در این زمینه گفت: میزان ماندگاری گردشگران در یک منطقه به عنوان مهمترین شاخصه گردشگری در یک استان و کشور محسوب می شود.

علی مالمیر اضافه کرد: باید با ارائه محصولات جذاب به مسافران و ایجاد جاذبه با اجرای برنامه های متنوع میزان ماندگاری آن ها را افزایش داد تا گردشگران علاوه بر مرکز استان به بازدید از شهرستان ها نیز رغبت داشته باشند.

وی ادامه داد: جایگاه صنعت گردشگری در کشور و خارج از کشور روز به روز رو به افزایش است، اما صنعت گردشگری کشور منطبق با تنوع و تعدد در ظرفیت های گردشگری و تاریخی موجود رشد نکرده و باید راه طولانی را طی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان مهمترین ضرورت توسعه گردشگری را ایجاد زیر ساخت مناسب برای این صنعت دانست و گفت: در غیر این صورت نمی توان به حرکت رو به رشد دست یافت.

مالمیر اضافه کرد: برای شکوفایی صنعت گردشگری و موفقیت در این حوزه نیازمند توجه و تربیت نیروی انسانی متناسب و متخصص این رشته هستیم و نیروی انسانی باید از بدو ورود به این صنعت آموزش های لازم را فرا گرفته و با برگزاری دوره های حین خدمت این آموزش ها به روز شوند.

وی با بیان اینکه ظرفیت های گردشگری همدان به ناچار بر مبنای گردشگری تعریف شده، تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف باید ابتدا زیر ساخت ها را بر این مبنا تعریف کرد که در این راستا حرکت های خوبی در حوزه زیرساخت های عمومی شهری فراهم شده، اما کیفیت حلقه مفقوده صنعت گردشگری کشور است.

مالمیر مهمترین عامل جذب مخاطب و تداوم سفر را کیفیت ارائه خدمات دانست و گفت: طبق تقسیم بندی وزارت کشور، همدان در جمع استان های منطقه سه قرار گرفته و کارکرد گردشگری و موضوع اقتصاد مقاومتی برای این استان تعریف شده است.

همچنین به گفته استاندار همدان برای میزبانی از گردشگران در سطح ملی و جهانی نیازمند نیروی ماهر هستیم، بنابراین مرکز آموزش هتلداری همدان وظیفه اش تربیت نیروی کار ماهر و توانمند است.

سید سعید شاهرخی وجود یک هزار و 800 اثر تاریخی از جمله در حوزه گردشگری، وجود بزرگترین و زیباترین غار آبی جهان، شهر جهانی لالجین در حوزه صنایع سفال که خاک را با هنر کیمیا می کنند، شهر ملی مبل و منبت با گردش مالی چهار هزار میلیارد ریال در سال و تلاش برای تبدیل کردن ملایر به شهر جهانی مبل و منبت را گوشه ای از ظرفیت های این استان دانست که می تواند در توسعه مالی این استان موثر واقع شود.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور نیز معتقد است: صنعت گردشگری برای هشت سال متوالی بیشترین سهم رشد مالی جهانی را به خود اختصاص داد، بنابراین باید در این حوزه سرمایه گذاری کرد که یکی از مزیت های اصلی رقابت ایران در جهان است و این سرمایه گذاری استانی نیست، بلکه منطقه ای و در عیار ملی است.

سلیمان پاک سرشت مطرح نمود: توانمندسازی نیروی انسانی یکی از اهداف کلیدی و محوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است، بنابراین بخشی از سرمایه گذاری ها معطوف به توانمندسازی نیروی انسانی است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز سهم کشورمان در جذب گردشگر را ناچیز دانست و گفت: کشورهای همسایه ایران در زمینه جذب گردشگر فعالیت های موثر و مثبت زیادی انجام دادند در حالی که ایران نیز می تواند با حفظ هویت و فرهنگ و اصول دینی نسبت به جذب گردشگر بیش از پیش فعال شود.

محمد امید اضافه کرد: با وجود اینکه گفته می شود هفت درصد بناهای تاریخی و ظرفیت های گردشگری جهان در ایران قرار گرفته است، اما سهم کشور ما از گردشگران خارجی حتی کمتر از یک هزارم اعلام می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هفت درصد جاذبه های تاریخی و طبیعی جهان در ایران قرار گرفته است، اگر می توانستیم حداقل یک درصد سهم گردشگران را به خود اختصاص دهیم، اتفاق بزرگی در حوزه گردشگری کشور رخ می داد.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 12713

به "حلقه مفقوده صنعت گردشگری ایران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حلقه مفقوده صنعت گردشگری ایران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید