جمعه بازاری که شاید مرغ هایش آنفلوآنزا بگیرند

به گزارش مهسان بلاگ، در جلسه ستاد مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جویبار وجود 27 واحد غیرمجاز عرضه مرغ در جمعه بازار این شهرستان زنگ خطری برای شیوع بیماری های مرغ و طیور دانسته شد و بر منع عرضه زنده طیور در فصل زمستان تاکید شد.

جمعه بازاری که شاید مرغ هایش آنفلوآنزا بگیرند

به گزارش خبرنگاران، علیرضا آقاجانی رئیس دامپزشکی شهرستان جویبار در جلسه ستاد مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اعلام کرد: 27 واحد غیر مجاز در اطراف جمعه بازار جویبار مبادرت به عرضه مرغ زنده و کشتار و پرکنی می نمایند.

وی با اشاره به این که شهرداری متولی این اماکن است، اضافه نمود: هرچند در حال حاضر شدت بیماری کم است اما زمانی که بحران رخ داد، انتظار نداشته باشند دامپزشکی از فروش طیور جلوگیری کند.

رئیس دامپزشکی شهرستان جویبار با اشاره به این که در جمعه بازار جویبار 50 هزار پرنده به فروش می رسد، گفت؛ ساماندهی و مدیریت عرضه طیور بر عهده شهرداری است.

وی با اشاره به بحرانی بودن فصل زمستان و شیوع آنفلوآنزای مرغی، به بهسازی، سرپوشیده کردن، آسفالت یا بتن کردن بستر صندلی عرضه طیور تاکید نمود.

آقاجانی هم چنین به اطلاع رسانی تلفات غیرمعمول در جمعیت طیور روستایی توسط خانه های بهداشت روستا، مراکز خدمات جهاد کشاورزی، دهیار و شورا به دامپزشکی تاکید و اعلام کرد: به ازای هر جوجه یا پرنده ای که معدوم می شود، غرامت داده می شود.

لزوم ساماندهی فروش مرغ و طیور در جمعه بازار جویبار

خسرو طالبی معاون فرماندار شهرستان جویبار نیز در این جلسه به برقراری ارتباط بین قشر بهره ور و نظرات کارشناسی تاکید نمود و گفت: حتما بایستی برنامه سازی آموزشی در روستاها صورت گیرد و امکاناتی فراهم شود که طیور به صورت بسته بندی به خصوص در جمعه بازار فروخته و زنده فروشی ممنوع شود.

وی اضافه نمود: با ساماندهی فروش مرغ و طیور در جمعه بازار، 80 درصد ترافیک حل می شود.

جلوگیری از عرضه طیور زنده در فصل زمستان

عبداله رحیمی معاون فنی جهادکشاورزی شهرستان جویبار اظهار کرد: ما اگر نتوانیم عرضه طیور در جمعه بازار را کنترل کنیم، متاسفانه این صنعت به دلیل وجود ویروس آنفلوآنزا با تلفات و خسارات زیادی روبه رو خواهد شد.

وی با بیان این که متمرکز کردن یا پراکندگی فروش پرندگان هیچ تاثیری در شیوع بیماری ندارد، یادآور شد: بومی نبودن اکثر فروشندگان و مصرف نمایندگان در جمعه بازار می تواند یکی از دلایل عرضه طیور غیربهداشتی باشد.

معاون فنی جهادکشاورزی شهرستان جویبار با بیان این که فصل زمستان و سرما شرایط شیوع این ویروس را افزایش می دهد، اضافه نمود: با وجود 180 واحد مرغداری و افزایش قیمت دان و جوجه برای مرغداری ها، متاسفانه اگر مرغداری ها درگیر این ویروس و بیماری شوند، جبران ناپذیر است.

رحیمی اعلام کرد: در سطح کشور پس از نفت بیشترین سرمایه گذاری در صنعت طیور رخ داده و این صنعت به طور مستقیم 1500 شغل و حدود 5 هزار نفر خانوار را تحت پوشش گرفته است.

وی ادامه داد: حداقل در فصل زمستان که احتمال شیوع بیماری زیاد است جلوی عرضه طیور زنده گرفته شود.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 3764

به "جمعه بازاری که شاید مرغ هایش آنفلوآنزا بگیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمعه بازاری که شاید مرغ هایش آنفلوآنزا بگیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید