تولید افزودنی خنک کننده آب رادیاتور با نانوفناوری

به گزارش مهسان بلاگ، فناوران ایرانی توانستند افزودنی خنک کننده آب رادیاتور را تولید کنند که موجب بهبود عملکرد سامانه های نیروگاهی و قطار ها شود.

تولید افزودنی خنک کننده آب رادیاتور با نانوفناوری

به گزارش خبرنگار امروزه با توجه به نیاز به کاهش ابعاد سیستم های انتقال حرارت در وسایل نقلیه از یک سو و نیاز به افزایش نرخ انتقال حرارت در تجهیزات نیروگاهی از سوی دیگر، سیستم های انتقال حرارت با راندمان بالا مورد توجه ویژه ای قرار دارند.

ضریب هدایت حرارتی پایین سیالات رایج انتقال حرارت مانند آب در مقایسه با فلزات، مانع اصلی در کوچک سازی است. نانوسیال ها از پراکنده شدن ذرات نانویی در یک سیال پایه به وجود می آیند. به واسطه این ذرات، ضریب انتقال حرارت سیال پایه به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در مصرف انرژی صرفه جویی به عمل خواهد آمد.

فناوران ایرانی توانستند افزودنی خنک کننده آب رادیاتور (کولانت DZ) تولید کنند که موجب بهبود عملکرد سامانه های نیروگاهی و قطار ها می شود. این نانوسیال تاکنون در نیروگاه هایی در تهران و کهنوج و قطار ها به کار گرفته شده است.

طبق گفته محققان در این محصول از مس و نقره استفاده شده است. این نانوسیال به صورت افزودنی به آب افزوده شده و موجب افزایش انتقال حرارت در سامانه ها می شود.

کارآفرین پیروز چه مهارت هایی لازم دارد؟

در فصل های گرم سال به دلیل بالا رفتن دمای هوا، سیستم های نیروگاهی داغ می شوند از این رو باید میزان تولید برق را چند مگاوات کاهش داد تا دمای دستگاه ها از حد مشخصی بالاتر نرود. استفاده از این نانوسیال موجب شده تا بتوان بدون کاهش تولید برق، دمای تجهیزات را در حد بهینه تثبیت کرد. نتایج نشان داده این نانوسیال ها چهار برابر هزینه خود، ارزش در فرآیند ایجاد می کنند.

با توجه به این که نانوسیال ها تنها در سیکل های بسته کار می کنند و قابلیت استفاده در سیکل های باز را ندارند، از نانوپوشش برای بهبود انتقال حرارت استفاده می شود.

این نانوسیال در مبدل های خنک کننده، ژنراتور دیزل، نیروگاه ها، ماشین آلات معدن و کشاورزی، سیستم های سرمایش و چیلرهای، موتور های دیزل (کامیون و اتوبوس) و انواع خودرو های سواری کاربرد دارد.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 28549

به "تولید افزودنی خنک کننده آب رادیاتور با نانوفناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید افزودنی خنک کننده آب رادیاتور با نانوفناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید