ترکیب نور و نانوذرات برای ایجاد پمپ سیالی

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، تحقیقات در حوزه مواد فعال موجب شده تا پیشرفت هایی در بخش دارورسانی، حمل بار، حسگری و آرایش ذرات به دست آید. نانوموتورها، پمپ های سیالی و آرایش ذرات یاری می نمایند تا این دستاوردها تحقق یابند. با این حال، چالش های مختلفی در حوزه مواد فعال وجود دارد به ویژه اینکه سازوکار این مواد به نیرو محرکه شیمیایی آن ها بستگی دارد.

ترکیب نور و نانوذرات برای ایجاد پمپ سیالی

یکی از روش های حل این چالش، استفاده از تأمین نیروی خارجی است. اخیراً محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا روشی ارائه کردند که در آن از نانوذرات معلق برای فراوری جریان پمپ سیالی استفاده می گردد تا سیال به سوی منبع موردنظر حرکت کند.

بر اساس یافته های محققان، نرخ پمپ سیال به غلظت ذرات و شدت نور بستگی دارد که با یاری این دو می توان فرآیند را به دقت کنترل کرد.

این گروه تحقیقاتی از این جریان برای ساخت و حرکت دادن بلورهای کلوئیدی استفاده کردند. براساس اظهارات ایوسمن سن از محققان این پروژه، این روش بسیار ساده و ارزان است و می توان از آن برای بهبود رهایش دارو، حسگری شیمیایی و پمپ سیال استفاده کرد. علاوه بر این، این روش ذرات را به سوی تجمع و سازمان دهی سوق می دهد که در نتیجه، ذرات در نقطه ای معین درون سیال جمع می شوند. این ذرات می توانند در ادامه به یک موقعیت جدید حرکت نمایند.

در این روش از ذرات بسیار کوچک دی اکسید تیتانیم و نانوذرات طلا استفاده شده که در یک سیال حاوی ذرات بزرگ تر قرار دارند. نور به یک نقطه ویژه در سیال تابیده شده و نانوذرات فلزی را گرم می نماید.

این گرما در ادامه به سیال منتقل شده و موجب گرم شدن سیال در نقطه تابش نور می گردد. زمانی که نور قطع می گردد، آب سرد به حرکت درآمده تا جای خالی آب گرم شده را پر کند. این حرکت دینامیکی ذراتی را می توان برای حسگری یا رهایش دارو استفاده کرد.

نتایج این پروژه در نشریه Angewandte Chemie International Edition به چاپ رسیده است.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 9643

به "ترکیب نور و نانوذرات برای ایجاد پمپ سیالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیب نور و نانوذرات برای ایجاد پمپ سیالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید