بیدود بی دوچرخه با گروکشی پول مردم!

به گزارش مهسان بلاگ، یک ماهی می گردد که بیدود دود شده است! استارت آپی که قبل از هر چیز با تبلیغات در سطح شهر کارش را شروع کرد و کم کم در کنار بنر ها و صندلی هایی که در نقاط پرتردد شهر با تابلوی نارنجی رنگ بیدود علم شده بود.

بیدود بی دوچرخه با گروکشی پول مردم!

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، دوچرخه هایی که با ودیعه ای 159 هزار تومانی در اختیار همه کسانی قرار می گرفت که اپلیکیشین بیدود را نصب می کردند. هزینه هر نیم ساعت استفاده از این دوچرخه ها هم هزار و 500 تومان بود. همه چیز داشت خوب پیش می رفت و قیمت مناسب و در دسترس بودن دوچرخه های بیدود روز به روز مشتریان این استارت آپ را بیشتر می کرد، اما یک باره در اوج شرایط اضطرار با گران شدن بنزین و سردشدن و آلودگی معمول هوا در روز های سرد زمستانی، درست در روز هایی که مردم بیش از همواره به دوچرخه های این استارت آپی نیاز داشتند و بنا بود بیدود برای کاهش تردد وسایل نقلیه و یاری به تنفس تهران پای کار باشد، بیدود دود شد و به هوا رفت! در این بین هم تکلیف بیش از 200 هزار نفر کاربران این استارت آپ و 31 میلیارد و 800 میلیون تومان ودیعه ای که این شرکت بابت استفاده از دوچرخه هایش از این افراد گرفته بود، هنوز معلوم نیست.

پیمانکار نارنجی حمل و نقل پاک در سال 1396 به عنوان اولین و تنها مجری انحصاری دوچرخه های اشتراکی هوشمند با نام تجاری بیدود، کارش را شروع کرد. مرداد سال گذشته هم طرح دوچرخه های اشتراکی به طور رسمی از سوی شهرداری تهران کلید خورد. در این طرح افراد متقاضی با مراجعه به سایت یا نصب اپلیکیشین، پس از ثبت نام و پرداخت مبلغ 159 هزار تومان به عنوان ودیعه و 39 هزار و 900 تومان به عنوان بسته بیمه شامل شخص ثالث، راکب، موکب و حوادث انفرادی، می توانستند این دوچرخه ها را در اختیار بگیرند و در هر نقطه ای که خواستند آن را قفل و رها نمایند. مرداد سال جاری در سالگرد راه اندازی بیدود، غلامحسین قاسمی مجری طرح دوچرخه های اشتراکی (بیدود) در پایتخت در مصاحبه ای با تأکید بر فرایند صعودی استفاده از این دوچرخه ها تعداد کاربران این دوچرخه ها را رو به افزایش توصیف کرد و گفته بود: در حال حاضر تعداد کاربران به 200 هزار نفر رسیده، البته متقاضیانی در مناطقی که هنوز در آن ها ایستگاه ایجاد نشده وجود دارد. حالا با فرض اینکه همان 200 هزار کاربر عضو اپلیکیشین بیدود هستند و از آن استفاده می کردند، می توان با یک محاسبه ساده متوجه شد مبلغ 31 میلیارد و 800 میلیون تومان ودیعه نزد شرکت بیدود وجود دارد و این شرکت هم اکنون نزدیک به یک ماه است بدون هیچ توضیحی و بی آنکه تکلیف ودیعه کاربرانش را معین کند، دود شده و خبری از آن نیست!

بهانه های دودشدن بیدود

بعد از جمع شدن ناگهانی پیمانکار نارنجی بیدود از سطح شهر تهران نخستین واکنش ها نسبت به دود شدن بیدود این توئیت غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران بود: دوچرخه های بیدود به دلیل جلوگیری از صدمات متصور در ناآرامی های اخیر جمع آوری شدند و باید در اسرع وقت آماده بهره برداری شهفرایندان شوند. وی در عین حال با اشاره به تعهد این شرکت در برابر ودیعه مشتریان تأکید نموده بود: شهرداری نیز کماکان به حمایت های خود از این حرکت ادامه می دهد.

با اتمام ناآرامی ها و بازگشت آرامش کامل به جامعه همچنان از بیدود خبری نیست. این بار بوی پول به مشام می رسد و بهانه این شرکت برای ادامه کارش بحث های مالی و مالی است.

اغتشاشات بهانه بود

خیلی ها پشت پرده دودشدن بیدود از تهران را به اختلافات مالی پیش آمده بین شهرداری تهران و شرکت پاک چرخ ایرانیان یعنی همان پیمانکار بیدود نسبت می دهند. مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره معتقد است: حذف این دوچرخه ها در سطح پایتخت به دلیل مشکل و اختلافات داخلی شرکت بیدود و سهامداران آن است و ارتباطی به شهرداری تهران ندارد. بیدود یک شرکت خصوصی بوده و ما هیچ گاه وعده حمایت از آن ها را نداده بودیم. اگر قرار بود حمایت شوند باید از اول به ما اعلام می کردند، ولی با این وجود امیدواریم مسائل داخلی این شرکت به زودی مرتفع گردد. موضوع جمع آوری دوچرخه ها به شکلی ناگهانی رخ داد و بعد از تغییر قیمت بنزین و اغتشاشات مربوط به آن یک دفعه شرکت بیدود دوچرخه هایش را از سطح شهر جمع کرد و شفاهی به ما اعلام کردند که به مشکل مالی برخورد نموده ایم.

محسن پورسیدآقایی، معاون مستعفی حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم بحث مالی را در حذف دوچرخه های بیدود از شهر تهران بهانه دانست و گفته بود: به نظرم این موضوع بیشتر بهانه گیری است چراکه درخواست و نامه مکتوبی به ما ارسال نشده، ولی با این وجود به طرق مختلف همچون ارائه ایستگاه های رایگان، انجام تبلیغ و کار حمایتی کوشش نموده ایم اقدامات لازم را جهت همکاری با شرکت بیدود انجام دهیم. براساس آنالیز های اولیه اختلافات داخلی در شرکت و عدم تفاهم میان شرکای آن، مشکل اصلی بوده است.

بدرود بیدود!

در کنار همه این ها صحبت با کاربران بیدود نشان می دهد با وجود آنکه سایت این شرکت همچنان بالاست، اما کسی جوابگوی کاربرانی که به دنبال معین تکلیف خود و ودیعه هایشان هستند، نیست. با تمام این ها حسین قاسمی، نایب رئیس هیئت مدیره بیدود گفته است: خاتمه فعالیت بیدود حقیقت ندارد و ما در حال اجرا بعضی کار های زیرساختی هستیم و به زودی دوباره فعالیت مان را از سرخواهیم گرفت البته ما به بعضی حمایت ها از سمت شهرداری نیاز داریم.

بیدود حتی اگر دوباره به چرخه حمل و نقل عمومی بازگردد هم نمی تواند روز های غیبت غیر موجهش را جبران کند؛ روز هایی که به دلیل گرانی بنزین از یک سو و آلودگی اضطراری هوا از سوی دیگر مردم به استفاده از وسیله نقلیه پاکی همچون دوچرخه نیاز داشتند، اما پیمانکار حمل و نقل پاک شهرداری تهران مردم را در هوای آلوده تنها گذاشت بی آنکه توضیحی دهد.

منبع: روزنامه جوان

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 29780

به "بیدود بی دوچرخه با گروکشی پول مردم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیدود بی دوچرخه با گروکشی پول مردم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید