بچه ها بدون صبحانه مدرسه نروند

به گزارش مهسان بلاگ، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با بیان اینکه استرس می تواند موجب تهوع به ویژه در دانش آموزان گردد، گفت: باید به عادات و ترکیب غذایی بچه ها، دقت و نظارت کافی داشته باشیم.

بچه ها بدون صبحانه مدرسه نروند
  • مجله صبحانه

به گزارش خبرگزاری مهر، تیرنگ نیستانی، اضافه نمود: گاهی بچه ها دبستانی در صبحگاه حالت تهوع و دل به هم خوردگی دارند که اکثراً یکی از عوامل این بی میلی به خوردن صبحانه استرس است.

وی ادامه داد: بچه های کلاس اول برای رسیدن به موقع به مدرسه و سر کلاس هیجان و اضطراب بیشتری نسبت به سایر دوره ها دارند و همین اضطراب و تنش می تواند مانع از خوردن صبحانه گردد.

نیستانی، حالت تهوع و بی میلی به خوردن صبحانه را یکی از مهم ترین علائم اضطراب در بچه ها دانست و گفت: خانواده ها باید توجه داشته باشند که با رفتارهای خود به این اضطراب دامن نزند؛ گاهی پدرو مادرها برای رسیدن به محل کار خود عجله دارند و با شتاب کارهای خود را انجام می دهند و وعده صبحانه را در منزل میل نمی نمایند، خود این موضوع موجب می گردد که اضطراب در بچه ها تشدید گردد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اضافه نمود: بچه ها هرگز نباید صبحانه نخورده به مدرسه بروند و دراین بین سال اول مقطع دبستانی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر دوره ها برخوردار است.

وی در ادامه موضوع مهم صرف صبحانه را یادآور شد و گفت: مطالعات زیادی نشان داده است که بچه هایی که صبحانه نمی خوردند، احتمال چاق شدنشان بیشتر از بچه های است که صبحانه می خورند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ترکیب صبحانه بسیار مهم است، گفت: اگر چنانچه پدرو مادر بخواهند صبحانه را محدود به بیسکویت، شیرکاکائو و یا شیرهای طعم دار نمایند، مطمئناً مقصود حاصل نمی گردد.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه بچه ها در مقطع ابتدایی، اظهار کرد: بخش مهمی از عادات غذایی در سنین کودکی شکل می گیرد و تغذیه در دوره کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است و تأثیر ویژه ای در سنین بالاتر دارد.

به گفته استاد گروه انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بچه ها در سنین مدرسه آغاز به وزن گیری می نمایند و جنس بافتی که در این دوران ایجاد می گردد بسیار مهم است.

نیستانی اضافه نمود: اگر بیشترین بافتی که در بدن بچه ها از 7 سالگی و اولین سال ورود به مدرسه تا دوران بلوغ ایجاد می گردد، بافت چربی باشد، احتمال چاق شدن و چاق ماندن این بچه ها در سنین بزرگسالی بیشتر وجود دارد و در ادامه مسائل و عوارض چاقی بیشتر گریبان گیر این بچه ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید به عادات و ترکیب غذایی که بچه ها مصرف می نمایند دقت و نظارت کافی داشته باشیم، تأکید کرد: عادات و ترکیب غذا، ذائقه بچه ها را از همان سنین ابتدایی بعد از تولد شکل می دهد و در گام بعدی باید ماحصل این دو مورد در وزن گیری مطلوب کودک تأثیر داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره اهمیت مصرف میان وعده در بچه ها، گفت: مصرف میان وعده در بچه ها از اهمیت بالایی برخوردار است، مصرف مواد غذایی مثل کیک یا بیسکویت به دلیل حجم کم و کالری بالا می تواند به ضرر بچه ها تمام گردد چرا که در ترکیبات این مواد مقادیر زیادی از چربی و قند آزاد وجود دارد که می تواند به سلامت بچه ها آسیب وارد کند. هرچند که در نگاه اول ممکن است این مهم یک راه چاره سریع به نظر برسد ولی همواره سریع ترین راه بهترین راه نیست.

نیستانی با تاکید بر اینکه عادات غذایی نادرست تا سال ها همراه فرد است، تأکید کرد: فردی که به مواد غذایی ناسالم و روش های نادرست تغذیه ای عادت نموده، این عادات غذایی را تا بزرگ سالی با خود حمل می نماید.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه توضیح داد: اگر فاصله بین صبحانه تا ناهار نیز زیاد است، نان و پنیر، نان و پنیر و گردو یا سبزی، لقمه هایی نظیر کوکو و کتلت ها، میوه ها، خشکبارها، مغزها مانند گردو، فندق و بادام، برگه های میوه، انواع شیر خالص در ردیف تغذیه های سالمی است که عموماً توسط والدین و بخصوص مادران می تواند در کیف مدرسه فرزندان محصل قرار گیرد.

وی با تأکید بر اهمیت سلامت مواد غذایی در بوفه مدارس شرح داد: استفاده بیش از حد از مواد غذایی حتی در شرایطی که از غذای سالم استفاده می گردد نکته مهمی است چرا که با غذای سالم هم می گردد چاق شد، به عبارت ساده تر اگر اضافه دریافت کالری رخ دهد چاقی و اضافه وزن نیز ایجاد می گردد.

نیستانی گفت: مسئله غذای سالم با تغذیه سالم متفاوت است، فرد می تواند غذای سالم مصرف کند ولی تغذیه سالمی نداشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به والدین و مربی های بهداشت توصیه کرد: اگر کودکی از جاده تندرستی و راستا وزن گیری خود خارج شد و یا بافت چربی بیش ازحد در کودک ایجاد شد قبل از این که این موضوع تبدیل معضل گردد باید پیگیری و آنالیز گردد.

نیستانی، مصرف منبع پروتئینی غنی مثل پنیر، تخم مرغ، عدسی، حلیم و مجموعاً مصرف پروتئین را برای صبحانه بچه ها توصیه کرد و گفت: پروتئین ها منابع غنی هستند که در یادگیری بهتر و افزایش تمرکز بچه ها نقش مؤثر دارند.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 18153

به "بچه ها بدون صبحانه مدرسه نروند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها بدون صبحانه مدرسه نروند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید