برگزاری آیین کیسه دوزان در مسجد تاریخانه دامغان

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت: زنان و دختران دامغانی همزمان با بیست و هفتم ماه مبارک رمضان آیین سنتی کیسه دوزان را در مسجد تاریخانه دامغان برگزار کردند.

برگزاری آیین کیسه دوزان در مسجد تاریخانه دامغان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان، مهدی قاسمی اضافه نمود: در این مراسم بانوان دامغانی بر اساس رسمی 500 ساله، برای برآورده شدن حاجات کیسه ای دوختند که این کیسه به لعن ابن ملجم یا کیسه مراد معروف است.

او گفت: در مراسم کیسه دوزان دامغان، بانوان کیسه­ های کوچک رنگی می دوزند و درون آن تعدادی سکه یا برنج قرار می­دهند و این کیسه را تا 27 ماه مبارک رمضان سال آینده نزد خود نگه میدارند و تا سال بعد پول را خرج نمی نمایند و پس از برگزاری مراسم جدید، از پول داخل کیسه استفاده می­نمایند.

او اضافه نمود: بعضی زنان مبلغی پول به نیت تشرف به سفرهای مذهبی در این کیسه گذاشته و در طول سال از همین مبلغ برای سفر به اماکن مذهبی و زیارت امامان و معصومین(ع) هزینه می ­نمایند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت: بانوانی که حاجت سال پیش آن ها برآورده شده سال بعد هنگام کیسه دوزی به شکرانه مستجاب شدن دعایشان نان و شیرینی بین سایر بانوان تقسیم می­نمایند تا هنگام افطار استفاده نمایند و یا مقداری پارچه و نخ و سوزن برای دوخت کیسه به مسجد آورده و آن را بین سایر نمازگزاران تقسیم می نمایند.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 10269

به "برگزاری آیین کیسه دوزان در مسجد تاریخانه دامغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری آیین کیسه دوزان در مسجد تاریخانه دامغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید