اعتبارات به جاده های چابهار نمی رسد

به گزارش مهسان بلاگ، فرشته بامری- خبرنگار:جاده ها یکی از راه های ارتباطی شهر و روستاست. با وجود خدمات رسانی دستگاه های دولتی به شهر و روستاها هنوز هستند روستاهایی در جنوب سیستان و بلوچستان که یا جاده آسفالت ندارند یا جاده های آنها آسفالت نامناسبی دارند.

اعتبارات به جاده های چابهار نمی رسد

یکی از این روستاها، جاده روستای صیادی کلات نیز در بارندگی های اخیر تخریب شده و نیازمند آسفالت و بهسازی است. چاله هایی که پس از بارندگی ایجاد شده وضعیت روکش آسفالت این جاده روستایی را نامناسب و ناایمن نموده است. این جاده ها در حالی که حتی برای پیاده راه رفتن هم شرایط مناسبی ندارند به دلیل قرار دریافت در محور ترانزیت با حجم بالای عبور و مرور خودروهای سنگین روبه رو است. اهالی منطقه مدعی اند این جاده سال هاست نیازمند بهسازی و ساماندهی روکش آسفالت است و علی رغم پیگیری های اجرا شده هیچ اقدامی از سوی مسئولان صورت نگرفت تا این که بارندگی های اخیر دچار خسارت تخریب شدید شد و اکنون با شرایط بدی روبرو است.

  • بزرگ ترین اسکله صیادی جنوب شرق کشور

فرزاد پایدار، یکی از اهالی زرآباد، گفت: جاده دسترسی به روستای کلات از توابع بخش زرآباد که بزرگ ترین اسکله صیادی جنوب شرق کشور در آن واقع شده است، بسیار باریک و پرپیچ وخم است و باید تعریض گردد. وی اضافه نمود: این جاده قدمتی 20 ساله دارد و محلی برای تردد انواع تانکرهای آب رسان سیار، نفت کش ها، کامیون های باری و انواع خودروهای سنگین است اما تاکنون حتی یک بار هم آسفالت آن تعمیر نشده است. پایدار ادامه داد: صیادان و اهالی منطقه برای رفت و آمد در این جهت با مسائل جدی روبرو هستند. تردد زیاد کامیون های باری و جابه جایی انواع آبزیان (ماهی و میگو) و مواد فاسدشدنی، ضرورت بهسازی هرچه سریع تر این جاده را بیشتر می نماید.

  • ضرورت ایجاد شانه های خاکی

سعید بندانی، یکی از صیادان منطقه، در ادامه اعلام کرد: نبود شانه مناسب یکی از دلایل مهم تصادفات در جاده های این شهرستان است. جاده های فرعی و حتی اصلی شانه مناسبی ندارند و سال هاست این جاده در انتظار روکش آسفالت است. وی توضیح داد: اگر رانندگان حین عبور از این جاده مراقب نباشند وسیله نقلیه آن ها به راحتی در چاله های عمیقی که پس از باران ایجادشده واژگون می گردد. وی با اشاره به حجم ترددهای این جاده، ادامه داد: این جاده شانه خاکی ندارد تا هنگام ترافیک بتوان از شانه جاده استفاده کرد. شانه جاده امکانی ضروری برای استفاده از خودروهای تعیین مانند آمبولانس، آتش نشانی، پلیس در شرایط اضطراری است. این شهروند اعلام کرد: وجود محلی برای توقف اضطراری خودروها و معبری برای گذر اضطراری برای پرهیز از حوادث جاده ای ضرورت مهمی است که می تواند امدادرسانی سریع در جاده های پرترافیک را محقق کند.

  • کمبود اعتبار

مدیر کل راه و شهرسازی جنوب استانسیستان و بلوچستان درباره مسائل مطرح شده به خبرنگاران گفت: جاده روستای کلات حدود 8 کیلومتر است. اجرای عملیات بهسازی جاده منوط به تأمین اعتبار است که به محض اختصاص بودجه لازم کار بازسازی این محور شروع می گردد. ابراهیم جاوشیری اضافه نمود: هم اکنون 299 کیلومتر از جاده های روستایی شهرستان چابهار خاکی و نیازمند آسفالت است. روکش آسفالت، بناهای فنی و نصب علائم هدایت و رانندگی در آن ها از اقداماتی است که باید انجام گردد.

وی با اشاره به این که در مجموع در شهرستان چابهار 1047 کیلومتر راه وجود دارد، اعلام کرد: از آن جا که راه مناسب و آسفالته از محورهای مهم توسعه برای هر منطقه است، باید هرچه سریع تر برای حل مسائل مردم چابهار در زمینه آسفالت و بازگشایی راه ها اعتبارات لازم اختصاص یابد. جاوشیری توضیح داد: راه مرز ریمدان به طول بیش از 50 کیلومتر باید 2 بانده گردد تا صادرات و واردات کالا از چابهار به کشور پاکستان تسهیل گردد؛ همچنین راه های روستایی بخش های دشتیاری، پلان و مرکزی نیز نیازمند بهسازی هستند. وی اضافه نمود: راه چابهار به سمت نوار ساحلی گواتر به پسابندر هم باید به بزرگراه تبدیل گردد.

مدیر کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان به احداث پل باهوکلات و مطالعات بزرگراه چابهار-نیکشهر و ایرانشهر اشاره نمود و گفت: با توجه به صندلی مالی و ترانزیتی چابهار باید اعتبارات لازم برای 2 بانده شدن راه ها و احداث بزرگراه اختصاص پیدا کند. جاوشیری اضافه نمود: بسیاری از مسائل راه های روستایی نظیر روکش آسفالت، بناهای فنی، نصب تابلوهای علائم هدایت و رانندگی و ایجاد بزرگراه، نیازمند اختصاص اعتبار ضروری است. وی در ادامه گفت: برای نخستین بار در حوزه راه و شهرسازی جنوب استان 16 کیلومتر از راه های روستایی حوزه دشتیاری شهرستان چابهار زیرسازی و آسفالت گرم شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی جنوب استان اعلام کرد: زیرسازی و آسفالت گرم راه های روستایی حوزه دشتیاری شهرستان چابهار مربوط به روستاهای کوه روستایی چیلسر، ریمدان ملانصرت، ریمدان کمال، بل ریمدان، سندنورمحمد و کله راهی است. آسفالت راه های روستایی در حوزه دشتیاری همچنان ادامهدارد. وی اعلام کرد: بخش دشتیاری با مرکزیت نگور در فاصله 60 کیلومتری مرکز شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان واقع شده است که بزرگ ترین بخش ایران از لحاظ مساحت محسوب می گردد.

  • احداث 70 کیلومتر راه روستایی

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان همچنین درباره برنامه های اجرایی این نهاد در سالی که گذشت اظهار کرد: در سال گذشته70 کیلومتر راه روستایی در استان احداث شده است. در باند دوم بزرگراهی در صورت تخصیص اعتبار تا انتها سال جاری 30 کیلومتر بهره برداری می گردد. مسعود مالکی درباره باند دوم بزرگراه چابهار - میلک گفت: با توجه به بهره برداری 90 کیلومتر از 200 کیلومتر محور زاهدان به زابل، 30 کیلومتر آن در دست اجراست. امیدواریم در صورت تأمین اعتبار 120 میلیارد ریالی، عملیات اجرای 75 کیلومتر دیگر هم شروع گردد. وی اضافه نمود: ساخت 186 کیلومتر باند دوم زاهدان به بم در حوزه سیستان و بلوچستان واقع شده است که 102 کیلومتر آن در دست اجراست، از این مقدار 42 کیلومتر با حضور رئیس جمهور در آذر و اسفند 96 بهره برداری شد، 86 کیلومتر انتهای حوزه هم حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تأمین اعتبار به انتها می رسد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اعلام کرد: یکی دیگر از برنامه های سال جاری شروع احداث 45 کیلومتر باند دوم از زاهدان به خاش است که کار مطالعاتی آن به انتها رسیده و امیدواریم در یکی 2 ماه آینده شروع گردد. مالکی درباره پروژه ریلی استان در سال 97 گفت: طول خط ریلی چابهار به زاهدان 620کیلومتر است و این پروژه در 2 فاز تعریف شده است. فاز اول آن 48 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حدود 20 کیلومتر نیز از سمت چابهار آماده ریل گذاری است.

  • خط دریایی چابهار به مسقط

مالکی اعلام کرد: در حوزه دریایی، خط دریایی چابهار به مسقط راه اندازی شده است؛ همچنین راه اندازی خط دریایی از چابهار به بنادر پاکستان مثل بندر گوادر و لاهور در دست آنالیز نهاده شد. وی ادامه داد: بندر چابهار بندری است که از نظر ترانزیت کالا برای کشور اهمیت زیادی دارد. در صورت اتمام خطوط ریلی و جاده ای، استان پتانسیل بالایی برای ورود و صدور کالا از بندر چابهار به کشورهای همسایه مثل پاکستان و افغانستان و همچنین آسیای میانه دارد.

  • آسیب های 10 تا 100 درصدی جاده ها در سیل

ابراهیم جاوشیری، مدیر کل راه و شهرسازی جنوب استان، گفت: متاسفانه باران های سیل آسای اخیر خسارت های زیادی به ابنیه فنی راه ها، پل ها و شریان های فرعی و اصلی استان به مبلغ 148 هزار میلیارد ریال وارد نموده است. وی خواهان اختصاص اعتبارات بهسازی شد و اضافه نمود: بخشی از این ابنیه، راه و سازه ها تخریب و آسیب های 10 تا 100 درصدی را داشته اند که باید ترمیم، بهسازی یا نوسازی شوند.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 10465

به "اعتبارات به جاده های چابهار نمی رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتبارات به جاده های چابهار نمی رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید