اختلاف در افغانستان در واکنش به سفر هیأت طالبان به پاکستان

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی، صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به سفر هیأت طالبان به پاکستان گفته که نظر سخنگوی وزارت خارجه افغانستان درباره صلح یک نظر شخصی است.

اختلاف در افغانستان در واکنش به سفر هیأت طالبان به پاکستان

او در صفحه رسمی توییتر خود نوشته که سخنان اخیر سخنگوی وزارت خارجه افغانستان درباره دیدار طالبان و روند صلح منعکس کننده نظر دولت افغانستان نیست و این یک ابراز نظر شخصی است.

صبغت احمدی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان گفته که نظر او نظر رسمی وزارت خارجه افغانستان است و او فقط منعکس دهنده نظر رسمی وزارت است.

او روز گذشته (آدینه 12 مهر) به تلویزیون خصوصی طلوع نیوز گفته بود صلح از اولویت ها و احتیاج مردم افغانستان است، ما باید یک روز به صلح برسیم.

او در ادامه تاکید نموده بود که کابل از کوشش هر کشوری استقبال می نماید و امیدوار است که پاکستان برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکره با دولت افغانستان رو راست و عملی کار کند.

در روزهای گذشته یک هیأت طالبان به رهبری ملاعبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به اسلام آباد سفر نموده و مقام های پاکستانی هم ازاین هیات استقبال گرم کردند.

سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به این سفر قبلا گفته بود: میزبانی از گروهی که هنوز دست به خشونت می زند، خلاف تمام اصول روابط میان کشورها است.

صدیقی گفته بود که این نشست ها کمکی به روند صلح افغانستان نمی نماید و او اضافه نموده بود: پروسه (روند) صلح تنها وقتی می تواند نتیجه داشته باشد که مالکیت و رهبری آن به دست دولت افغانستان باشد. هنوز هم تعهدی در گروه طالبان نسبت به صلح نمی بینیم.

اختلاف ارگ و وزارت خارجه

وزارت خارجه افغانستان توسط صلاح الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان اداره می گردد. این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری عبدالله عبدالله را در مقابل محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نامزد کرد.

تنش میان ارگ ریاست جمهوری افغانستان و وزارت خارجه افغانستان در سال های اخیر بارها خبرساز شده است. در روزهای اخیر این وزارت اعتراض کرد که وزارت خارجه از فرستادن هیأت افغانستان به مجمع عمومی سازمان ملل متحد آگاه نبوده و به گفته این نهاد افغانستان ضعیف ترین حضور را در سال های اخیر در نشست مجمع عمومی سازمان ملل داشته است.

در نشست اخیر سازمان ملل، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان هیأت افغانستان را رهبری می کرد که از افراد نزدیک به غنی است.

ربانی در سال 1395 توسط مجلس استیضاح و به دلیل آنچه که عدم مصرف بودجه توسط این وزارت خوانده شده بود، نمایندگان به او رأی عدم اعتماد دادند ولی اشرف غنی دوباره او را به عنوان سرپرست وزارت خارجه افغانستان معرفی و تاکنون دراین سمت باقی مانده است.

قبل از این نیز اشرف غنی، ناهید ایثار را به عنوان معاون اداری وزارت خارجه معرفی نموده بود که با مخالفت ریاست اجرایی افغانستان او حدود پنج ماه به دفتر راه نیافت و بعد از پنج ماه پیروز شد که پستش را اشغال کند.

در مرداد ماه سال جاری نیز کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری افغانستان (میک) با نشر گزارشی مدعی شد که روند استخدام و اعزام کارمندان وزارت امور خارجه این کشور به خارج به گونه شفاف صورت نمی گیرد.

اما وزارت خارجه افغانستان، اطلاعات گزارش میک را ناقص، جانبدارانه، سیاسی و غرض آلود خواند و گفته بود اصلاحاتی که در چند سال گذشته در این وزارتخانه ایجاد شده، در گزارش میک نادیده گرفته شده است.

اشرف غنی بعد از نشر این گزارش میک فرمان آنالیز وزارت خارجه را داد ولی عبدالله عبدالله مانع اجرای این فرمان شد.

در مرداد سال جاری نیز میان کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی (غیر نظامی) که توسط افراد نزدیک به غنی اداره می گردد و وزارت خارجه افغانستان تنش بالا گرفت.

کمیسیون اصلاحات اداری مدعی بود که وزارت خارجه افغانستان برای ایجاد اصلاحات همکاری نمی نماید، اما وزارت خارجه گفت که از شروع حکومت وحدت ملی این وزارت گام های تأثیرگذاری برای اصلاحات کادری در این وزارت برداشته و از هر اقدام اصلاحی در چارچوب قانون استقبال نموده و آن را اجرا نموده است.

fungroups.ir: گروه سرگرمی، مجله و انجمن سرگرمی

namit.ir: نامیت | مجله بازاریابی و مدیریت بازار

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 20085

به "اختلاف در افغانستان در واکنش به سفر هیأت طالبان به پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف در افغانستان در واکنش به سفر هیأت طالبان به پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید